بررسی شایعات آیفون 7، هر آنچه که تا کنون می‌دانیم [قسمت اول؛ مقدمه و سخت افزار]

در سال 2016 مطمئناً اپل آیفون 7 و آیفون 7 پلاس را عرضه خواهد کرد و سری جدید آیفون‌های خود را در تاریخ گوشی‌های هوشمند ثبت خواهد نمود. شایعات درباره این نسل متغیر بوده است، روندی که حتی قبل از انتشار آیفون 6s و آیفون 6s پلاس نیز رخ داد، در کل هر دستگاهی که از سوی اپل تولید شود چنین سیری را طی می‌کند. در واقع با توجه به اینکه آیفون‌ها به طور معمول جز محبوب‌ترین دستگاه‌های موجود در بازار هستند معمولاً توسط کاربران و هر کسی که اندک رابطه‌ای با این ماجرا دارد، مورد پیش بینی قرار می‌گیرند. آیفون 7 به احتمال زیاد با یک طراحی جدید و مطمئنا با قطعات قدرتمندترین در قلب خود معرفی می‌شود و امید به ارائه چیزی تازه و خاص در این دستگاه داریم. بدون مقدمه چینی بیشتر اجازه بدهید که همه‌ی موارد مهمی را که تا کنون درباره آیفون 7 و آیفون 7 پلاس می‌دانیم، یک بار خلاصه مرور کنیم.

1- طراحی: آیفون 7 با یک طراحی کاملا جدید ارائه می‌شود، شایعه خبر از ساخت این دستگاه از آلیاژ قوی آلومینیوم یا liquidmetal خبر می‌دهد. این دستگاه می‌تواند یک آیفون ضد آب با صفحه تاچ آی‌دی جاسازی شده در صفحه نمایش، و بدون پورت 3.5 م.م باشد.

2- سخت افزار: این دستگاه با تراشه 16 نانومتری A10 اپل عرضه می‌شود که توسط TSMC تولید می‌گردد. انتظار می‌رود که ظرفیت رم 2 گیگابایت برای آیفون 7 و 3 گیگابایت برای آیفون 7 پلاس در نظر گرفته شود.

3- صفحه نمایش: اندازه و وضوح صفحه نمایش به احتمال زیاد مانند نسل قبل خواهد بود. لمس سه بعدی ار چند لمس همزمان پشتیبانی خواهد کرد. در این بازه احتمال استفاده از صفحه نمایش‌های AMOLED بسیار بعید به نظر می‌رسد.

4- دوربین: با توجه به اینکه در سال 2015 اپل جهش بزرگی را برای دوربین آیفون در نظر گرفت، انتظار نمی‌رود که دوربین آیفون 7 با بالابردن عدد مگاپیکسل همراه باشد. این بدین معنی است که این دستگاه به احتمال زیاد با یک دوربین پشت 12 مگاپیکسلی iSight، و یک دوبین فیس تایم 5 مگاپیکسلی عرضه می‌گردد.

5- تاریخ عرضه و قیمت: معرفی این دستگاه در اوایل سپتامبر (شهریور ماه سال آینده)  و عرضه آن در اواخر سپتامبر سپتامبر صورت می‌گیرد.

سخت افزار

114

در این شکی نیست که اپل تراشه‌ای قدرتمندتر را برای نسل بعدی آیفون در نظر می‌گیرد که به احتمال زیاد تراشه A10 نام می‌گیرد. در حال حاضر تراشه‌ی 64 بیتی A9 قلب تپنده‌ی آیفون 6s و آیفون 6s پلاس است و آن را به یک قهرمان تبدیل کرده است! این تراشه توسط دو کمپانی سامسونگ با فرآیند تولید 14 نانومتری و TSMC با 16 نانومتری تولید شده است.

با توجه به فاصله‌ای که تا کنفرانس معرفی آیفون 7 است، کمی زود است که اطلاعات خاصی درباره‌ی تراشه‌ی آن به بیرون درز کند. در حال حاضر تنها شایعه موجود در این رابطه، تولید این تراشه انحصاراً توسط TSMC است. البته با توجه به حاشیه‌هایی که در رابطه با تفاوت عملکرد در تراشه‌های تولید شده توسط دو شرکت برای نسل قبلی رخ داد، چنین تصمیمی به نظر عاقلانه می‌آید. پس باید برای تولید تراشه A10 کمپانی TSMC را در نظر بگیریم. همچنین شایع شده که این چیپ با فناوری 16 نانومتری FinFET ساخته می‌شود، فناوری که در ساخت A9 کمپانی TSMC در پیش گرفت. با بررسی عملکرد A9 اپل؛ یکی از بهترین SoC های موجود محسوب می‌شود، امیدواریم که برای A10 نیز از این فناوری استفاده شود، تراشه‌ای که باید بهترین عملکرد را از خود به جا بگذارد.

در مبحث رم، ساکنین کوپرتینو در نسل آیفون 6s تغییراتی را انجام دادند، در سال 2015 ما نهایتاً یک آیفون با دو گیگابایت رم را مشاهده کردیم. با در نظر گرفتن اینکه اپل ظرفیت 1 گیگابایت را از زمان عرضه‌ی آیفون 5، یعنی سال 2012 را به کار گرفته است، اگر اپل قرار باشد این روند را همچنان ادامه دهد، احتمال عرضه آیفون 7 با رمی معادل 3 گیگابایت بعید به نظر می‌رسد. البته گمانه زنی‌هایی مبنی بر اختصاص 3 گیگابایت رم برای سری پلاس زده شده اما قابل اتکا نیستند.

در بخش‌های بعدی این جمع بندی به مباحث طراحی و هر آنچه که به بدنه است، دوربین دستگاه، صفحه نمایش و موارد دیگری می‌پردازیم. چرا آیفون تا کنون شارژر بی سیم نداشته است؟ چرا احتمال می‌دهیم که در نسل بعدی اینگونه شارژرها استفاده می‌شوند؟ احتمال حضور صفحه نمایش‌های انعطاف پذیر چقدر است؟ برای بررسی این موارد با ما همراه باشید.

سایر قسمت‌های این مطلب:

بررسی شایعات آیفون ۷ ، هر آنچه که تا کنون می‌دانیم [قسمت دوم؛ بخش اول طراحی و ساختار]

بررسی شایعات آیفون ۷ ، هر آنچه که تا کنون می‌دانیم [قسمت سوم؛ صفحه نمایش و بخش دوم طراحی و ساختار]

بررسی شایعات آیفون 7 ، هر آنچه که تا کنون می‌دانیم [قسمت چهارم؛ لمس 3D، باتری،دوربین،قیمت، عرضه]