اپل در مقابله با VirnetX شکست خورد، غرامتی 625 میلیون دلاری

شرکت VirnetX در سال 2010 از اپل بابت استفاده بدون مجوز از پتنت‌های شبکه‌ی اختصاصی مجازی (VPN) آنان درفیس تایم شکایت کرد. در سال 2012 اپل محکوم به پرداخت 368 میلیون دلار به VirnetX شد. اپل در آن سال دفاعیات خود را مبنی بر اینکه تکنولوژی متعلق به VirnetX بخش بسیار کوچکی از فناوری استفاده شده در فیس تایم است، ارائه داد.

دادگاه استیناف حوزه فدرال ایالات متحده آن حکم را لغو کرد، به این دلیل که نحوه محاسبه خسارات صحیح نبوده است. دادگاه دوم بنا به دستور با پرونده‌ی اصلی و یک دادخواست جدید از سوی VirnetX تشکیل گردید. در روز چهارشنبه، یک هیئت منصفه فدرال در تگزاس اپل را محکوم به 625 میلیون دلار نمود. این رقم نه تنها از حکم اولیه بالاتر است، بلکه از درخواست 532 میلیونی خود VirnetX هم بیشتر است! این اولین بار نیست که VirnetX از طریق حق اختراع‌ها موفق به اخذ پول شده است. در سال 2010 نیز مایکروسافت 200 میلیون دلار برای استفاده بدون مجوز از فناوری VPN پرداخت نمود.

اپل همچنین دادخواستی را برای دادرسی ارائه داده است. اپل ادعا می‌کند که وکیل VirnetX هیئت منصفه را با استدلال‌های خود گمراه ساخته است.

با 216 میلیارد دلار پول نقد خفته در خزانه‌ی اپل، این تیتان تکنولوژی به راحتی می‌تواند این حکم 625 میلیون دلار را پرداخت نماید. در عوض اپل شاید نجوایی همچون سامسونگ را در پیش بگیرد:

ما از این حکم بسیار شگفت زده و نا امید هستیم. موارد شبیه به این، مطمئنا باید منجر به تغییر قوانین حق اختراع گردد.