استیو جابز : هیچکس یک تلفن هوشمند بزرگ را نمی‌خرد!

اگرچه اپل امسال دوباره یک گوشی هوشمند 4 اینچی (آیفون SE) را معرفی کرد اما گوشی‌های هوشمند بزرگ در چند سال اخیر محبوب‌تر بوده‌اند و شرایط بهتری را نسبت به گوشی‌های کوچکتر داشته‌اند. اما مدیر عامل سابق اپل، استیو جابز، یکی از مهمترین چهره‌های تکنولوژی در دهه‌های اخیر، اعتقادی به گوشی‌های هوشمند بزرگ و موفقیت آن‌ها نداشت.

در جولای سال 2010 زمانی که استیو جابز به سوالات در مورد مشکل آنتن دهی آیفون 4 پاسخ می‌داد _مشکلی که گفته می‌شد به سبب بزرگتر نشدن گوشی حاصل شده است_جابز گفت اپل هرگز نمی‌تواند گوشی بزرگتری را تولید کند چون هیچکس آن را نمی‌خرد و به همین دلیل است که آیفون 4 هنوز هم دارای یک صفحه نمایش 3.5 اینچی دقیقا همانند آیفون عرضه شده در سال 2007 است.

شاید استیو جابز منظورش این بود که هیچکس یک آیفون بزرگتر نمی‌خرد چون تلفن‌های اندرویدی همانند گلکسی اس با صفحه نمایش 4 اینچی و یا HTC Evo 4G با صفحه نمایش 4.3 اینچی که هر دو در نیمه اول سال 2010 عرضه شدند، مشتریان را به دام انداختند. در هر صورت به وضوح در این باره اشتباه میکرد. اکثر مردم در حال حاضر گوشی‌های هوشمند بزرگ را ترجیح می‌دهند حتی اگر کار کردن با آن‌ها نسبت به گوشی‌های کوچک سخت باشد و با یک دست نتوانند از آن استفاده کنند و به نظر نمی‌رسد که این خواسته در حال حاضر تغییر کند.

دو سال پس از عرضه‌ی آیفون 4، در سال 2012، اپل که حالا دیگر استیو جابز را ندارد و رهبری آن به دست تیم کوک افتاده، آیفون 5، اولین گوشی 4 اینچی این کمپانی را معرفی می‌کند. دو سال پس از آن، در سال 2014، کمپانی اپل آیفون‌های 4.7 و 5.5 اینچی را روانه‌ی بازار کرد که اساساً علاقه‌ی مردم به گوشی‌های هوشمند بزرگ را تایید نمود.

استیو جابز در 5 اکتبر سال 2011 جان به جان آفرین تسلیم کرد و تقریباً 5 سال است که او دیگر میان ما نیست و هیچکس نمی‌داند که دیدگاه او نسبت به آیفون 4.7 و 5.5 اینچی چیست. شاید اگر در حال حاضر هنوز هم زنده بود تغییرات را می‌پذیرفت و به اظهارات خودش را برای حال مناسب نمی‌دانست. شاید اگر بود اپل هرگز به تولید چندین آیفون در طی یک سال روی نمی‌آورد و تمرکز خودش را روی یک دستگاه می‌گذاشت. به هر حال نمی‌توان با توجه فاکتورهای متعدد از شرایط با قاطعیت حرف زد ولی از نظر من ایده‌‌های جابز یک قدم از خواسته‌های مردم جلوتر بود، نظر شما چیست؟

اقتباس از: Engadget