بررسی كامل قابلیت ها وامكانات جدید در آی او اس 9.3

همانطور كه قبلا گفتیم‌‌،‌پس از عرضه 7 نسخه آزمایشی از آی او اس 9.3 ،بالاخره نسخه نهایی وعمومی آی او اس 9.3 منتشر گردید.‌این نسخه از آی او اس برای آیفون،آیپاد وآیپد عرضه شده است . اما نکته قابل توجه قابلیت ها و ویژگی هایی هست که به این نسخه از آی او اس اضافه شده که در پایین به موارد مهم اضافه شده اشاره می کنیم .


1- قابلیت شیفت شب ( Night Shift )

این قابلیت،بزرگترین ویژگی جدید در آی او اس است، به كمك شیفت شب، دستگاه iOS شما با توجه به ساعت غروب آفتاب در محل زندگیتان، رنگ آبی روشن را به تدریج از صفحه نمایش حذف می‌کند. این باعث می‌شود که رنگ‌های صفحه نمایش روبه گرمی بروند و فشار کمتری به چشم شما وارد شود و در نهایت بیشتر بخوابید.پس از انجام تنظیمات،‌فعال كردن این قابلیت از كنترل سنتر  نیز در دسترس است .


به مسیر مقابل بروید و تنظیمات این گزینه را انجام دهید : Settings > Display @ Brightness

گزینه Blue Light Reduction برای فعال كردن كاهش نور آبی ،و نوار پیمایش پایین مربوط به تنظیم شدت نور آبی رنگ بعد از فعال شدن شیفت شب است.

آی او اس 9.3

آی او اس 9.3

آی او اس 9.3


2- قابلیت پسورد گذاری روی یادداشت ها

قابلیت ویژه دیگری كه به آی او اس 9.3 اضافه شده،امكان پسورد گذاری روی یادداشت های ایجاد شده در برنامه Notes هست.

 برای فعال كردن به مسیر مقابل بروید : Settings > Notes > Password

آی او اس 9.3

 ios9 tips-notes-4 ios9 tips-notes-3 ios9 tips-notes-2


3- ایجاد نسخه كپی از عكس زنده به صورت ثابت

اگر شما یک عکس زنده گرفته باشید،در آی او اس 9.3 می توانید یك نسخه كپی از عكس زنده با وضوح کامل وبدون آسیب رساندن به عکس اصلی زنده ایجاد کنید. برای این کار، تصویر مد نظر را انتخاب كنید و روی دکمه اشتراک گذاری تپ كنید و سپس گزینه Duplicate را انتخاب کنید.

آی او اس 9.3


4- ویژگی های امنیتی وذخیره سازی جدید برای آیكلود

از یك طرف،اپل روز به روز امینت سیستم عامل وسرویس هایی كه مربوط به اطلاعات شخصی كاربران هست را افزایش میدهد و از طرف دیگر هكر ها همیشه دست به كارند تا بتوانند سیستم عامل ضد نفوذ آی او اس و تمامی سرویس های اپلی را هك نموده و به اطلاعات شخصی كاربران اپل دسترسی پیدا كنند .در همین راستا اپل در آی او اس 9.3 امكان تایید 2مرحله ای را به قسمت فضای ابری خود كه آیكلود نام دارد، اضافه كرده است.

برای اضافه كردن وتخصیص كلمه عبور دوم به مسیر زیر در دیوایس اپلی خود مراجعه كنید:

Settings > iCloud > Password & Security

آی او اس 9.3


5- گزینه های بیشتر در برنامه اخبار

برنامه News یا همان اخبار همزمان با عرضه آی او اس 9 رونمایی شد و یك سرویس جدید را برای اپلی ها به ارمغان آورد وكاربران زیادی رو مجذوب خود كرد . پس از عرضه اولین نسخه از برنامه اخبار در آی او اس 9 گزینه های زیادی در دسترس نبود،ولی در آی او اس 9.3 امكاناتی نظیر ذخیره كردن،اشتراك گذاری و مورد پسند قرار دادن یك خبر اضافه گردیده است .

آی او اس 9.3


6- امكانت جدید در سرویس اپل موزیك

در سرویس جدید اپل موزیك،پیدا كردن محبوب ترین موزیك امكان پذیر نبود،ولی در آی او اس 9.3 این قابلیت اضافه شده ودر كنار محبوب ترین موزیك ها ،یك ستاره اضافه شده است.همچین میتوانید روی آهنگ در حال پخش تپ كنید تا به آلبوم كامل این موزیك دسترسی پیدا كنید. علاوه بر اون میتونید موزیك یا فیلم رو به صورت تمام صفحه مشاهده كنید .

آی او اس 9.3


7- انتخاب مسیر های متعدد در نقشه

پس از انتخاب مقصد در اپلیكیشن نقشه در آی او اس ،شما می‌توانید مسیر های مختلفی را برای رسید به مقصد انتخاب كنید،همچنین ایستگاه‌های حمل ونقل نیز در طول مسیر قابل دسترسی هستند.

آی او اس 9.3


8- پشتیبانی Apple Pencil در برنامه آی بوك (فقط در آیپد پرو)

قلم هوشمند اپل با نام Apple Pencil ،وسیله‌ای است که برای اپل یک سنت‌شکنی محسوب می‌شود. استایلوسی که آیپد به محل تماس، نیروی واردشده از طریق آن و زاویه‌ی تماسش حساس است و می‌تواند آن‌ها را پردازش کند. حس واقعی نوشتن و نقاشی‌کردن روی آیپد را به کمک قلم Apple Pencil می‌توان تجربه کرد.دقت کار این قلم به حدی است که می‌تواند هر پیکسل صفحه نمایش را به تنهایی انتخاب کند.در آی او اس 9.3 استفاده از قلم هوشمند اپل در برنامه iBooks امكان پذیر است .

ios9 tips-penciljpg


9- برنامه جدید Classroom برای كلاس های آموزشی

یكی دیگر از قابلیت های ویژه آی او اس 9.3 ،اضافه شدن برنامه یا امكانی كه بتوان از چند اكانت برای روی یك دستگاه استفاده كرد .این قابلیت فقط برای آیپد ها اضافه شده و فقط برای كلاسهای آموزشی،برای ایجاد یك رابط كاربری بین معلمان و دانش آموزان تعبیه شده است كه بتوانند مطالب آموزشی را بین همه دانش آموزان به اشتراك گذارند،اپلیكشن های صفحه اصلی دستگاه را مدیریت كنند ومحدودیت هایی را برای استفاده از آیكلود،اپل موزیك و قسمت تصاویر ایجاد كنند .

آی او اس 9.3


10- ویژگی های بیشتر در سرویس CarPlay

ویژگی هایی نظیر یكپارچگی وتقویت برنامه ها،افزایش سرعت پیداكردن پاركینگ،رستوران ومكان های خاص درنقشه،دسترسی راحت تر به اپل موزیك ،بهبود عملكرد سیری در خواند ونوشتن پیام ها و تبادل بین منابع مختلف صوتی به این سرویس اضافه گردیده است .

carplay-ios-9.3-100652425-gallery


11- امكانات جدید برای صفحه كلید جانبی

پس از عرضه آیپد پرو 9.7 اینچی ،اپل به دنبال ساخت صفحه كلید سخت افزاری جدید برای آیپد است تا رابط كاربری دستگاه را افزایش دهد و كاربران بیشتری را به طرف خود جذب كند و كارایی بیشتری را در برنامه های سافاری برای مرور وب،برنامه ایمیل برای تایپ ومدیریت سریعتر ایمیل ها را در دسترس قرار دهد.همچنین قابلیت جدیدی پیش بینی شده كه پس از متصل شدن صفحه كلید سخت افزاری،گزینه ها ودستورات جدیدی به صفحه كلید نرم افزاری آی او اس اضافه می شود .

apple-pencil-smart-keyboard


12- مدیریت كیف پول و به روز رسانی سرویس پرداخت اپل

در برنامه Wallet آیكونی اضافه شده كه میتوانید كارت های متصل به سرویس پرداخت اپلی را مشاهده كنید،همچنین میتوانید جزییات پرداخت هر یك از كارت ها را مشاهده كنید.

آی او اس 9.3


13- مشاهده پادكست ها به صورت تمام صفحه

ویدیو ها در برنامه پادكست قابل مشاهده بود ولی نه به صورت تمام صفحه؛ اما به لطف عرضه نسخه 9.3 از آی او اس شما این امكان رو دارین كه پادكست هارو به صورت تمام صفحه مشاهده كنید .


14- اضافه شدن تمرینات جدید در تب فعایت های اپلیكیشن Activity

اگر شما مدلی از اپل واچ را تهیه و با آیفون خود همگام سازی كرده‌اید ،بعد از آپدیت به نسخه 9.3 از آی او اس،گزینه ای با نام تمرینات به برنامه Activity در قسمت فعالیت ها اضافه شده كه شما میتوانید فعالیت وتمرینات خود را بهینه تر كنید و كارایی این دو دستگاه را افزایش دهید،خلاصه تمرینات ماهانه را مشاهده كنید،تمرینات خود را بر اساس دویدن،پله پله رفتن و … فیلتر كنید .علاوه بر اون میتوانید از برنامه های شخص سوم به حلقه فعالیت خود دسترسی پیدا كنید .

ios9 tips-health-1


15- اضافه شدن مشخصات جدید به برنامه Health

به نظر من برنامه Health یكی از محبوب وكارآمد ترین برنامه های منتشر شده برای آی او اس است،كه همزمان با عرضه آی او اس 8 پابه عرصه برنامه های مدیریت بهداشت وسلامت فردی گذاشته است.تنظیمات جدیدی به این برنامه اضافه شده است كه شما می‌توانید مشخصات خود را به صورت راحت تری تنظیم كنید وسازگاری بهتری برای ارتباط با برنامه های شخص سوم انجام گرفته است .

ios9 tips-health-2


16- اضافه شدن گزینه های جدید به قابلیت لمس 3بعدی

در مطالب گذشته مفصل از قابلیت لمس 3بعدی یا 3D Touch كه فقط آیفون 6اس وآیفون 6اس پلاس از این قابلیت برخوردار هستند،صحبت كردیم. حال اپل در نسخه جدید آی او اس كارایی این قابلیت را افزایش داده و گزینه های جدیدی را به برنامه های پیش فرض آی او اس نظیر Weather, Settings, Health, App Store, iTunes Store , Compass اضافه كرده است .

ios9 tips-3d


17- مشاهده حجم استفاده شده توسط قابلیت Wi-Fi Assist

در ماه های گذشته خبری در مورد نوجوانی که یک قبض ۲۰۰۰ دلاری را با استفاده از قابلیت Wi-Fi Assist رقم زده بود را به اطلاع شما رساندیم. این قابلیت زمانی که اتصال وای-فای شما ضعیف باشد به صورت خودکار اینترنت سلولار را فعال می‌کند و از اینترنت اپراتور کاربر استفاده می‌نماید. از آنجایی که Wi-Fi Assist به صورت پیشفرض بر روی آیفون‌های دارای iOS9 فعال است، می‌تواند مشکلاتی را برای کاربران رقم بزند.اما با عرضه نسخه 9.3 از آی او اس این قابلیت به صورت پیش فرض غیر فعال است .علاوه بر آن میزان دیتای مصرف شده از این قابلیت نیز قابل مشاهده است .

 

ios9 tips-wifi


18- تعيين گزينه‌اي براي حذف درخواست رمز عبور اپل براي خريد از سرويس‌هاي اپلي در قسمت Restrictions
از اين گزينه مي توانيد براي حذف كامل درخواست‌هاي رمز عبور اپل آي دي در هنگام خريد از آيتونز، اپ استور وآي بوك استفاده كنيد.
نكته: براي استفاده از اين قابليت بايد گزينه iTunes & App store را در قسمت Touch ID & Passcode غير فعال كنيد.

Settings > General > Restrictions قسمت ALLOWED CONTENT

ios9 tips-pass


ios9 tips-pass2


 

١٩- دیگر امكانت اضافه شده

  1. باآپدیت كردن آیفون خود به آی او اس 9.3 و همچنین آپدیت اپل واچ به نسخه 2.2 ،شما میتوانید بیشتر از یك ساعت هوشمند اپلی را با یك آیفون جفت كنید .
  2. اضافه شدن زبان های (Finnish (Finland), Hebrew (Israel), Malay (Malaysia به سیری، دستیار صوتی آی او اس
  3. بهبود عملكرد برنامه Move to iOS – انتقال اطلاعات از اندروید به آی او اس
  4. بهبود عملكرد ناتیفیكیشن ها
  5. افزایش قابلیت مشاهده پیش نمایش توسط لمس 3بعدی