آیفون 7 با iOS 10.1 جیلبریک شد

اخیرا خبر خاصی در رابطه با جیلبریک iOS 10 منتشر نشده و تنها تصاویر و ویدیوهایی از جیلبریک این نسخه از سیستم عامل، توسط لوکا تدسکو منتشر شده است. وی نیز همانند گذشته از جیلبریک برای اهداف شخصی استفاده می‌کند و قصد عرضه عمومی آن را ندارد. البته تدسکو در گذشته به تیم‌های جیلبریک برای عرضه عمومی کمک کرده اما چند وقتی است که فعالیت وی برای عموم به انتشار عکس و فیلم محدود شده است.

حال یکی دیگر از هکرهای iOS که با یوزر @ijapija00 شناخته می‌شود، نسخه ابتدایی جیلبریک خود را به نمایش گذاشته است. در این ویدیو یک آیفون 7 پلاس با iOS 10.‌1 جیلبریک شده دیده می‌شود. وی ادعا نموده که جیلبریکی که توسعه داده است  بر روی iOS 10.1.1 نیز به خوبی کار می‌کند.

iOS 10.1.1 در حال حاضر آخرین نسخه عمومی عرضه شده از iOS است. اگر این جیلبریک بر روی iOS 10.1.1 نیز به خوبی کار کند، پس آخرین آپدیت اپل نیز نتوانسته جلوی هکرها را بگیرد. اپل با عرضه به روزرسانی‌های سریع همیشه با جیلبریک مبارزه کرده است.

این نسخه دمو جیلبریک طبق گزارش به صورت پایدار است و این یک دستاورد بزرگ در iOS 10 با وجود KPP (پچ حفاظت از هسته) محسوب می‌شود. این عامل امنیتی به عنوان دلیل ناپایداری جیلبریک شناخته می‌شود.

البته صحت این ویدیو را نمی‌توان به طور صد در صدی تایید کرد و می‌تواند ساختگی باشد. طبق ویدیو این جیلبریک همانند iOS 9.3.3 به صورت نیمه پایدار می‌باشد. از سوی دیگر، این جیلبریک نیز مثل جیلبریک‌های مشابه، احتمالا هرگز به صورت عمومی عرضه نخواهد شد. چون عرضه جیلبریک به صورت عمومی موانع زیادی دارد و یک توسعه دهنده به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. مگر اینکه با تیم‌های همانند پانگو و TaiG همکاری نماید. دو تیمی که ماه‌ها است در سکوت به سر می‌برند.

انتشار چنین ویدیوهایی ما رو امیدوار نگه می‌دارد که جیلبریک در iOS 10 با تمامی اقدامات اپل هنوز هم امکان پذیر است. باید تنها منتظر ماند و دید انتظار طرفداران جیلبریک کی به پایان می‌رسد.