آیفون 10 ساله شد؛ یک دهه از تکامل و پیروزی

9 ژانویه 2007، دقیقا 10 سال پیش و ساعت 9 صبح به وقت محلی یک روز بسیار خاص شروع شده بود. اپل و استیو جابز منتظر آغاز یک موفقیت بزرگ بودند، یک رویداد مهم، صحنه منتظر معرفی اولین نسل آیفون توسط جابز بود.

این روزی است که من به مدت دو سال و نیم به دنبال آن بودم. جمله‌ای بود که جابز در ساعت 9:43 صبح به وقت محلی به زبان آورد. زمانی که هیجان به اوج خود رسیده بود استیو گفت: سه محصول انقلابی؛ یک آیپاد عریض با کنترلرهای لمسی، یک تلفن همراه انقلابی و یک موفقیت در ارتباطات اینترنتی. همه عبارت‌های او با تشویق حضار مواجه می‌شد، هیجان استیو و کاریزمای او حضار را بیش از پیش مشتاق به گوش دادن به صحبتایش می‌کرد.

یک آیپاد. یک تلفن. اتصال به اینترنت. استیو با تکرار حرف‌های خود خنده را به سالن آورد. اما خبری از سه محصول نبود و احتمالا بسیاری از حضار نیز آن را حدس زده بودند.

استیو پرسید آیا شما آن را می‌خواهید؟ سه دستگاه جدا گانه‌ای وجود ندارد. فقط یک دستگاه است و ما آن را آیفون می‌نامیم.

Moscone Center با این جملات استیو منفجر شد.

شایعات برای عرضه یک تلفن همراه انقلابی توسط اپل، در آن زمان وجود داشت و کمی توقعات را از این کمپانی بالا برده بود. دیدن امکانات آیفون و مقایسه آن با رقبای عصر خود برای بسیاری غافلگیر کننده بود.

این آیفون در 29 ژوئن سال 2007 به فروشگاه‌ها رسید و قیمت مدل 4 گیگابایت آن 499 دلار و قیمت مدل 8 گیگبایت 599 دلار بود. هر چند که به عنوان یک دستگاه نسل اول مشکلاتی را داشت اما همه آن را به عنوان یک دستگاه نوآورانه ستایش می‌کردند و حتی مجله تایم آن را اختراع سال نامید.

آیفون بدون شک تاثیر زیادی بر روی صنعت گوشی‌های هوشمند داشت. هر چند مشکلات و نوساناتی را در فروش داشته اما در طی این سال‌ها همیشه یک گوشی محبوب بوده است.

ما می‌خواهیم با هم تاریخ بسازیم. جمله‌ای بود که استیو جابز در ابتدای سخنرانی خود گفت. استیو اشتباه نمی‌کرد. اپل در طی این 10 سال 15 مدل آیفون معرفی کرده است.

می‌توانید این کنفرانس را به صورت کامل و با حجم مناسب از این لینک دریافت نمایید.