هشدار دوباره برای اپل؛ آیفون تنها 15 درصد بازار جهانی را در اختیار دارد

طبق آخرین اطلاعات شرکت تحقیقاتی IDC، اپل سه درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در سه ماهه اول 2016 از دست داده است. اپل اخیراً درآمد سه ماهه خود را اعلام کرده است که در آن ذکر شده 51.2 میلیون آیفون در اولین سه ماهه اول سال 2016 به فروش رفته، این رقم نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 16.3 درصد کاهش دشاته است. اپل در سه ماهه اول سال 2015، 61 میلیون دستگاه آیفون فروخت.

این کاهش فروش در سهم اپل از بارار جهانی نیز تاثیر گذار بوده و باعث شده که اپل تنها 15 درصد از این بازار را در اختیار داشته باشد. در حالی که در سه ماهه اول سال 2015، 18 درصد از بازار متعلق به اپل بود. IDC به این نکته اشاره می‌کند که کاربران فعلی آیفون 6 و آیفون 6 پلاس احساس نیاز برای ارتقا به سری جدید یعنی آیفون 6s نمی‌کنند. برای آیفون SE شرایط خوب نیست:

اپل به تازگی آیفون SE را روانه‌ی بازار کرده است که به نظر می‌رسد برای به چالش کشیدن گوشی‌های اندرویدی با قیمت‌های مشابه در بازارهای نوظهور متعدد است که در آن‌ها آیفون بیش از حد گران است. آیفون SE تقریباً به اندازه آیفون 6s قدرتمند است اما برای کسانی می‌باشد که گوشی‌هایی کوچک را دوست دارند. با این حالت قیمت آیفون SE در برابر رقبا هنوز هم بالا است، به خصوص در بازارهایی همانند چین و هند که بسیار مستعد هستند. مدیر عامل کمپانی اپل به این نکته اشاره کرده که فروش آیفون SE در سه ماهه دوم سال 2016 تاثیر گذار خواهد بود.

سامسونگ نیز که از نظر سهم پیشتاز است، کاهش فروش داشته اما کمتر از اپل بوده است. این غول کره‌ای 81.9 میلیون گوشی هوشمند در سه ماهه اول 2016 فروخته، این رقم در مدت زمان مشابه سال گذشته 82.4 میلیون بوده است. کمپانی که بیشتر از همه از این روند نزولی اپل بهره برده است، هوآوی می‌باشد. این کمپانی چینی 27.5 میلیون گوشی هوشمند در سه ماهه اول فروش داشته که افزایشی 58 درصدی با وجود 17.4 میلیون فروش سال گذشته محسوب می‌شود.

در لیست 5 فروشنده برتر گوشی‌های هوشمند دو نام جدید دیده می‌شود. OPPO و vivo برای اولین بار است که در این لیست قرار گرفته‌ و توانسته‌اند که جایگاه را از Lenovo/Motorola و Xiaomi بگیرند. Lenovo/Motorola و Xiaomi اخیراً سهم قابل توجه‌ای از بازار را از دست داده‌اند.

به طور کلی آمار IDC تقریباً همان گفته‌های تحلیلگران می‌باشد که اعتقاد دارند سرعت فروش گوشی‌های هوشمند در حال کم شدن است. سه ماهه اول سال 2016 کلاً 334.9 میلیون گوشی هوشمند فروش رفته است که تنها 500,000 دستگاه از سال گذشته بیشتر است.