آموزش ضبط ویدیو از محیط سیستم عامل آی‌اواس به کمک OS X Yosemite

پیش از آن که آی‌اواس ۸ و OS X Yosemite از راه برسند کاربرانی که بخاطر مصارف خاصی نیاز به ضبط‌کردن فیلم از محیط سیستم عامل آی‌اواس پیدا می‌کردند مجبور به روی‌آوردن به جیلبریک و استفاده از توییک‌هایی که برای این کار وجود دارد می‌شدند. اما خوشبختانه اپل در این زمینه با نسخه‌های جدید سیستم عامل‌های خود قدمی نو برداشته و امکان ضبط کردن ویدیو از محیط آی‌اواس ۸ را به وسیله‌ی OS X Yosemite فراهم کرده است. هر چند توییک‌هایی که برای ضبط ویدیو از محیط آی‌اواس وجود دارند امکان ضبط را بی‌نیاز از یک کامپیوتر مک و تنها از طریق خود دستگاه فراهم می‌کنند، اما برای کسانی که نمی‌خواهند به سراغ جیلبریک بروند همین امکان نیز غنیمت است.

 

این کار در OS X Yosemite از طریق نرم‌افزار QuickTime انجام می‌گیرد. اما قبل از اشاره به نحوه‌ی انجام کار نکاتی در این خصوص وجود دارد که خوب است از آن‌ها مطلع باشید. هنگامی که با استفاده از QuickTime در سیستم عامل OS X Yosemite به ضبط ویدیو از محیط آی‌اواس می‌پردازید علامت اپراتور به طور خودکار حذف شده و ساعت دستگاه نیز ۹:۴۱ نشان داده می‌شود. هر چند این موضوع کمک می‌کند که ویدیوی گرفته‌شده تر و تمیز باشد، اما اگر بنا به مصارف خاصی به این اطلاعات نیاز داشتید شاید این قابلیت نتواند نیازتان را برآورده کند.

از سوی دیگر آی‌دیوایس‌هایی با این قابلیت سازگار هستند که پورت اتصال یواس‌بی آن‌ها از نوع لایتنینگ باشد. یعنی اگه دستگاهی قدیمی دارید که مجهز به کابل یواس‌پی ۳۰ پینی قدیمی است (نظیر آیفون ۴اس یا آیپد ۲) نمی‌توانید از این قابلیت بهره بجویید.

 

با آگاهی از این نکات آی‌دیوایس خود را به کامپیوتر مک خود وصل کرده و نرم‌افزار QuickTime را باز کنید. در منوبار بر روی گزینه‌ی File کلیک کرده و از منوی کشویی‌ای که باز می‌شود New Movie Recording را انتخاب کنید. ضبط به طور خودکار بر روی دوربین وب‌کم تنظیم شده است. مطابق تصویر زیر با کلیک بر روی آیکون فلش رو به پایین واقع در کنار دکمه‌ی ضبط لیست منابع را فراخوانی کرده و آی‌دیوایس متصل‌شده‌ی خود را انتخاب کنید:

 

recordsource

 

علاوه بر منبع تصویری (که این جا صفحه نمایش آی‌دیوایس است) می‌توانید منبع صوتی ویدیو را نیز مشخص کنید. یعنی می‌توانید مشخص کنید که صدای ویدیو از چه دستگاهی تأمین شود. این ویژگی قابلیتی کاربردی که به عنوان مثال شما را قادر می‌سازد هندزفری خود را به آی‌دوایستان ول کرده و با کیفیت بالا در حین ضبط ویدیو توضیحاتی از کارهایی که انجام می‌گیرد بدهید. پس از آماده‌کردن تصویر و صدا هر لحظه که خواستید بر روی دکمه‌ی ضبط کلیک کنید تا ضبط آغاز شود:

 

startrecord

 

پس از اتمام کار با کلیک‌کردن بر روی دکمه‌ی Stop ضبط ویدیو نیز متوقف می‌شود.

 

stoprecord

 

برای ذخیره‌ی ویدیوی ضبط‌شده دوباره در منو بار به سراغ گزینه‌ی File رفته و این بار Save را انتخاب کنید. مکان و نام فایل برای ذخیره‌سازی را انتخاب کنید تا ویدیو با فرمت mov در فولدر دلخواهتان ذخیره شد.