آشنايي با DRM و كرك برنامه هاي iOS

همه ی ما به طور حتم تجربه ی دانلود  از آیتونز را داشته ایم. چه نسخه ی رایانه ای آن یا نسخه ی  موجود بر روی آیپاد ها، آیپد ها و آیفون ها. چه فایل رایگان بوده باشد یا آن را خریداری کرده باشیم.  شاید این سوال برای شما پیش آمده است که اصلا مثلا فیلم اورجینالی که از آیتونز دانلود می کنیم چرا روی کامپیوتر های دیگر قابل پخش نیست. اینجاست که به بحث DRM که مخفف Digital Rights Management است می رسیم. برای آشنایی ابتدا متن زیر را که از ویکیپدیا دانش نامه ی آزاد گزیده شده مطالعه فرمایید تا بحث را با هم ادامه دهیم.

از ویکیپدیا، دانش نامه ی آزاد:

مدیریت حقوق دیجیتال (به انگلیسی: Digital rights management یا DRM)‏ به فناوری‌هایی گفته می‌شود که سازندگان سخت‌افزار، ناشران، و دارندگان حق تکثیر به کار می‌برند تا استفاده از ابزارهای دیجیتالی یا خود محتوای دیجیتال را کنترل کنند. این اصطلاح برای فناوری‌هایی استفاده می‌شود که نمی‌گذارند محتوای دیجیتال به شکلی جز آن که عرضه‌کنندهٔ آن می‌خواهد، به کار بروند. البته این اصطلاح دربارهٔ روش‌های دیگر برای جلوگیری از کپی که نیازمند تغییر در محتوا یا وسیله نیستند، مانند شماره سریال، به کار نمی‌رود. شرکت‌هایی مانند سونی، اپل، آمازون، مایکروسافت، و بی‌بی‌سی‌ مدیریت حقوق دیجیتال را به کار می‌برند.

به‌کاربردن مدیریت حقوق دیجیتال بحث‌انگیز است. شرکت‌ها می‌گویند که مدیریت حقوق دیجیتال برای مبارزه با نقض حق تکثیر در اینترنت و امن نگه‌داشتن کاربران از ویروس‌ها و تضمین سوددهی پدیدآورندگان آثار هنری لازم است. مخالفان می‌گویند که شواهدی نیست که نشان دهد این فناوری به جلوگیری از نقض حق تکثیر کمکی کرده باشد و این که شرکت‌های بزرگ با گذاشتن قفل روی محصولاتشان رقابت و نوآوری را سرکوب می‌کنند. موافقان می‌گویند گذاشتن قفل بر روی دارایی‌های دیجیتال به همان دلیلی لازم است که گذاشتن قفل واقعی بر روی اموال شخصی برای جلوگیری از دزدی لازم است.

1

خب حالا پس از آشنایی با DRM به ادامه ی مطلب می پردازیم.

هر فایلی که ما آز آیتونز دانلود می کنیم، دارای DRM است. در واقع اطلاعات اکانت ما در آن فایل ثبت شده به طوری که مثلا سریالی که شخصی با اپل آیدیش دانلود کرده، فقط در آیتونزی که او رمز اپل آیدیش را وارد کرده و به این ترتیب  آن را Authorize کرده ، قابل پخش است. البته این مسئله در مورد موزیک تفاوت دارد.  در اوایل معرفی فروشگاه آیتونز، تمامی اجناس آن دارای DRM بودند ولی وقتی کاربران دیدند که موزیک دانلود شده از آیتونز فقط در آیتونز خودشان (و نه در برنامه ی دیگر) و فقط در دستگاه های اپل اجرا می شود،  گله مند شدند و به خاطر اینکه محصول اصلی آیتونز نیز موزیک است، اپل DRM موزیک را حذف کرد تا آیتونز به محبوبیت امروزه اش برسد. همان طور که می دانید امروزه، بیشتر آلبوم های موسیقی یک نسخه ی فقط مخصوص آیتونز دارند که شامل چند ترک اضافی است که فقط در آیتونز منتشر می شود.  البته حذف DRM از موزیک به معنای این نبود که مثلا من موزیکی را بخرم، سپس آن را به همه بدهم، بلکه کاربران میخواستند تا به موزیک های خود در دستگاه های غیر اپلی خود گوش دهند. البته اگرچه DRM از موزیک حذف شده ولی اطلاعات شخص خریدار در موزیک ثبت می شود.

IMG_2516

برنامه های اپ استور هم DRM دارند و کرک این برنامه ها عبارت است از حذف DRM. کرک برنامه ها کار سختی است ولی الگوریتم آن یکسان است. به طوری که لازم نیست حتی با برنامه نویسی هم آشنا باشید. خودتان می توانید برنامه هایتان را کرک کنید. برای این کار برنامه ای به نام Crackulous را از سورس ihackstore.com/repo بر روی آی دیوایس خود نصب کنید.

برنامه های کرک شده با این برنامه به مسیر زیر می روند:

var/roots/documents/cracked