گزارشی تاسف بار، رد پای کودکان کار در محصولات اپل، سامسونگ و سونی

باتری که در آیفون دوست داشتنی شما استفاده شده و با آن ساعت‎‌ها لذت را تجربه می‌کنید می‌تواند با به کار گیری یک کودک هفت ساله ساخته شده باشد؛ طبق گزارشی که توسط سازمان عفو بین‌الملل منتشر شده است.

این گزارش می‌گوید که در جمهوری دموکراتیک کنگو _DRC_ توسط کودکان کبالت استخراج می‌گردد، کبالتی که در باتری‌های تولید شده توسط غول‌های تکنولوژی همانند اپل، سامسونگ و سونی استفاده می‌شود. یونیسف تخمین می‌زند که در حال حاضر 40 هزار کودک در معادن جمهوری دموکرات کنگو مشغول به کار هستند.

13-year-old-Charles-sorts-stones-with-his-dad-and-sells-the-ore-to-traders.jpgتصویری از کودکان کار جمهوری دموکراتیک کنگو

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل ذکر شده که کبالت استخراج شده از مناطق خاصی در DRC که به کار گیری کودکان برای استخراج آن بسیار شایع است، پس از پردازش‌های لازمه توسط تولید کنندگان باتری در چین و کره جنوبی خریداری می‌شود. تولید کنندگان باتری نیز، باتری‌های تولید شده را به غول‌های تکنولوژی که پیش تر ذکر شده به فروش می‌رساند. این کشور در مرکز آفریقا قرار دارد و جمعیتی بیش از 72 میلیون نفر دارد. ارزش منابع معدنی در کنگو در حدود 24 تریلیون دلار تخمین زده شده است!

اپل در این رابطه بیانیه‌ای را از طریق بی‌بی‌سی انتشار داد که در آن اظهار داشت: ما هرگز به کار گیری کودکان و افراد زیر سن قانونی را تحمل نخواهیم کرد و مفتخریم که در صنعت از این حیث پیشرو هستیم. این شرکت همچنین گفته که اگر متوجه شود که یکی از تامین کنندگان آن از نیروی کار زیر سن قانونی استفاده می‌کند، آن تامین کننده را مجبور به فرستادن آن نیرو به خانه خواهد کرد. اپل اضافه کرد که از تامین کننده می‌خواهد که هزینه تحصیلات کارگران زیر سن قانونی را بدهد و همچنین دستمزدش را پرداخت کند و تضمین کند که وقتی به سن قاونی رسید او را استخدام نماید.

کودکان کارتصویری از کودکان کار در جمهوری دموکرات کنگو

سامسونگ نیز اعلام کرده که زمانی که بحث کودکان کار مطرح می‌شود ”سیاست تحمل صفر” را در پیش می‌گیرد و به طور منظم زنجیره تامین کنندگان خود را چک می‌کند. این کمپانی همچنین ادعا کرده است که اگر یک تخلف در رابطه با کودکان کار مشاهده شود قرارداد با تامین کننده مربوطه بلافاصله فسخ می‌گردد. سونی نیز بیانیه‌ای منتشر کرده که در آن گفته: تنها با تامین کنندگانی که حقوق بشر و مسائل مربوط به کارگری را رعایت می‌کنند همکاری می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل با 87 کارگر فعلی و سابق معادن کبالت صحبت کرده است. 17 نفر آنان کودک بوده‌اند که نام یکی از آنان پاول است، یتیمی 14 ساله! پاول گفت: من 24 ساعت را صرف کار کردن در تونل‌ها می‌کنم. صبح به آن‌جا وارد می‌شود و صبح روز بعد خارج می‌گردم. من برای رفع نیازهای خود مجبور به رفتن به اعماق تونل‌ها هستم …. مادر ناتنی من قصد داشت که مرا به مدرسه بفرستد اما ناپدریم با این کار او مخالفت کرد و در نهایت مرا مجبور به کار کردن در معادن نمود.

لازم به ذکر است که 50 درصد کبالت دنیا از جمهوری دموکرات کنگو استخراج می‌شود. این مواد استخراجی در باتری‌های لیتیوم-یون استفاده می‌گردد که در داخل بسیاری از دستگاه‌های تلفن همراه از جمله تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها یافت می‌شود.

کودکان کار

میلیون‌ها نفر از مردم از مزایای فن آوری‌های جدید لذت می‌برند اما به ندرت کسی می‌پرسد که این‌ها چگونه ساخته شده‌اند. زمان آن رسیده که برندهای بزرگ برخی از مسئولیت‌های مواد خام سودآور خود را گردن بگیرند….. کمپانی‌هایی که سود کلی جهانی آنان برابر با 125 بیلیون دلار است نمی‌توانند ادعا کنند که قادر به بررسی مواد معدنی کلیدی محصولات خود نیستند. مارک دامت، محقق تجارت و حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل

امروز که برای اولین بار متن این خبر را در وب سایت‎های خارجی خواندم اصلاً حس خوبی بهم دست نداد، دیگر گجت‌هایم همانند همیشه به نظرم جذاب و دوست داشتنی نیستند. به غیر از دعا و نشر چنین اخباری کاری از من برنمیاید ولی امیدوارم روز تمام شعارها و بیانیه‌های دنیا تبدیل به عمل شوند….

کودکان کارکاش به جای تمام تصاویر بالا، تصاویری این چنینی ثبت شده بود

How-the-cobalt-moves-from-the-mines-in-the-Congo-to-the-global-market.jpg

حرکت کبالت از کنگو به سوی بازار جهانی

کودکان کار

زنجیره تامین کبالت کنگو