قدم بزرگ بعدی برای دوربین آیفون: دوربین‌ دوگانه

در حالی که گوشی‌ها به طور عمده یک دوربین اصلی با یک لنز‌ ثابت روانه‌ی بازار می‌گردند، در سال 2017 به احتمال زیاد نسلی جدید از دوربین‌ تلفن‌های هوشمند را با دو لنز خواهیم دید. آن‌ها با سیستم لنز دوگانه‌ی خود شما را قادر می‌سازد که 2 تا 3 برابر در یک تصویر زوم کنید. اگر این به اندازه کافی جذاب نیست، باید بدانید که دوربین‌ها با لنز دوگانه با پیشرفت ملموسی در زمینه کیفیت عکس برداری در نور کم کرده‌اند. گزینه‌ای برای فوکوس بعد از گرفتن تصویر، و برخی تاثیرات هوشمند در عکاسی همانند حذف کسی یا چیزی از عکس بدون آسیب زدن به تصویر را می‌توان سایر موارد مهم این فن آوری دانست.

در حال که دوربین‎‌هایی با لنزهای چندگانه چندین سال است که وجود دارد، اما اولین عرضه عمده در اواخر سال 2016 و اوایل سال 2017 انتظار می‌رود. شایعات متعددی برای استفاده از چنین سیستمی بر روی الجی G5 و آیفون 7 پلاس منتشر شده است. در همین راستا مدیر ارشد سونی کنیچیرو یوشیدا گفته است:

باور داریم که سیستم لنز دوگانه و یا دوربین دوگانه توسط بازیکنان اصلی تلفن‌های همراه به کار گرفته می‌شوند. همانطور که قبلا نیز گفته بودم، روند رو به رشد بازار گوشی‌های هوشمند به خصوص رده بالاها در حال حاضر سرعت خود را کم کرده است. بنابراین تقاضا و تولید گوشی‌هایی با دوربین دوگانه توسط تولید کنندگان مطرح، ممکن است تاثیر قابل توجه‌ای بگذارد. ما معتقدیم شروع واقعی برای عرضه گوشی‌های هوشمند با لنز دوگانه سال 2017 خواهد بود.

سیستم دوربین با لنز دوگانه اپل: سنسور سونی، الگوریتم LinX Imaging

با وجود اینکه هوآوی دارای یک تلفن (Honor 6 Plus) با دوربین دوگانه است، و با وجود اینکه گفته می‌شود الجی G5 با دوربین دوگانه عرضه می‌شود، اما انتظار داریم که مهمترین اخبار مرتبط با این سیستم در پاییز امسال توسط اپل رقم بخورد. دیگر سیستم‌های دوربین دوگانه بدون زوم هوشمند است که شایع شده و قاعده را تغییر می‌دهد.

جالب توجه است که شایعات می‌گویند تنها آیفون 5.5 اینچی یعنی آیفون 7 پلاس یک دوربین دوگانه خواهد داشت و آیفون 4.7 اینچی، آیفون 7 با یک دوربین تک لنزه عادی روانه بازار می‌گردد. این گفته طبق تحلیلگر معتبر اپلی، مینگ چی-کو است اما از نظر ما این بسیار بعید است که اپل دو نسخه از یک دستگاه را ارائه دهد و انتظار داریم که در سری آیفون 7s دوربین دوگانه را مشاهده کنیم.

linx-camerasLinX Imaging که توسط اپل تصاحب شده است، و اپل برای دوربین‌های چندگانه بر دستاوردهای آن کار می‌کند.

جدول زمانی: راه اپل به سوی دوربین دوگانه

در این قسمت سیر اپل به سوی دوربین‌های دوگانه را با هم مرور می‌کنیم

مهر ماه 1392: اپل یک درخواست حق اختراع را مربوط به دوربین دوگانه به مرجع مربوطه می‌دهد.

بهمن ماه 1393: اپل کمپانی LinX Imaging را با قیمت 20 میلیون دلار خریداری کرد. LinX Imaging به طور تخصصی بر روی الگوریتم دوربین‌های چند لنزه کار می‌کرد و علاوه بر کمپانی تقریباً تمامی کارکنان آن نیز به تسخیر اپل درآمده‌اند.

فروردین 1394: گزارشات نشان می‌دهند که اپل یک حق اختراع برای دوربین دوگانه که یکی لنز عریض دارد و دیگری لنز تله فوتو ، را ثبت نموده است. این همان درخواست حق اختراع مهر 1392 است.

7 بهمن 1394: تحلیلگر موسسه KGI Securities، مینگ چی-گو، می‌گوید که آیفون 7 پلاس با یک دوربین دوگانه عرضه می‌گردد.

13 بهمن 1394: دیجیتایمز گزارش داد که کمپانی تایوانی Largan Technology و سازندگان لنز دوربین در چین و ژاپن، مدل‌های لنز دوگانه را برای آزمایش برای اپل فرستاده‌اند.

14 بهمن 1394: مدیر ارشد سونی تایید می‌کند که دوربین با لنزهای دوگانه این شرکت در سال 2017 شیوع پیدا می‌کند. (سونی یک تامین کننده عمده برای دوربین‌های اپل است)

شهریور 1395: طبق تحلیل مینگ چی-کو یک نسخه از آیفون 7 پلاس با دوربین دوگانه عرضه می‌شود و نسخه تک لنز نیز روانه بازار می‌گردد.

شهریور 1396: طبق انتظار ما اپل تمامی نسخه‌های آیفون 7s پلاس را با دوربین دوگانه عرضه خواهد کرد.

پس به طور کلی باید عرضه یک آیفون سری پلاس را با دوربین دوگانه انتظار داشته باشیم. طبق اخبار منتشر شده، تمرکز اصلی تکنولوژی LinX ترکیب دو تصویر برای رسید به نتیجه بهتر در نور کم و جزئیات بیشتر در تصاویر است. طبق ادعای مسئولین LinX، فن آوری آن‌ها به خصوص در شرایط کم نور، باعث ثبت تصاویری در حد دوربین‌های DSLR می‌شود.

نظر شما درباره این فناوری چیست؟ باید چه موقع انتظار حضور آن در آیفون را داشته باشیم؟