طرح شکایت برای error 53 با 5 میلیون دلار غرامت

در این چند وقت اخیر مبحث error 53 یکی از مهمترین اخبار رسانه‌های اپلی بوده است. چند روز پیش در مورد موسسه حقوقی PCVA سیاتل خبری منتشر شد که آن‌ها به فکر اقامه‌ی دعوا برای پیغام خطای 53 که نشان دهنده بریک شدن آیفون است، می‌باشند. این موسسه حقوقی با حضور در دادگاه منطقه‌ی شمالی کالیفرنیا شکایت خود را تقدیم هیئت منصفه نمود. این مشکل تقریبا برای تمام دارندگان نسل آیفون 6 که قطعات خاص غیر اصلی را توسط تعمیرکاران غیر مجاز تعویض کرده بودند، رخ داده است.

زمانی که اعضای مرتبط با تاچ آی‌دی، صفحه نمایش و کابل انعطاف پذیر مربوطه با قطعات غیر مجاز تعویض گردند، دستگاه آن‌ها را شناسایی می‌کند و آیفون از کار می‌افتد، البته این مشکل تنها به iOS 9 محدود می‌شود. زمانی که سیستم عامل قطعات را چک می‌کند و قطعه‌ای غیر اصلی را می‌یابد، error 53 نمایش داده می‌شود و دستگاه غیر قابل استفاده می‌گردد. این پیغام خطا نه تنها دستگاه را از کار می‌اندازد، بلکه تمامی داده‌ها و اطلاعات موجود در گوشی نیز برای همیشه از بین می‌روند. از آنجایی که گوشی توسط یک تعمیرکار غیر مجاز سرویس شده است از گارانتی نیز خارج می‌گردد و صاحب آیفون هیچ امیدی برای گرفتن یک آیفون جایگزین ندارد.

در وب سایت موسسه PCVA ذکر شده که اپل با این کار قصد مجبور کردن مشتریان برای استفاده از خدمات تعمیراتی خود را دارد که بسیار گران‌تر از مغازه‌های متفرقه تمام می‌شود. اپل نیز ادعا می‌کند برای حفظ امنیت تاچ آی‌دی و در پی آن Apple Pay و خرید برنامه‌ها از اپ استور این کار را انجام داده است.

موسسه PCVA به دنبال دریافت حداقل 5 میلیون دلار برای خسارت و جبران آن به نمایندگی از کاربرانی است که گرفتار error 53 شده‌اند. PCVA همچنین خواستار حذف محدودیت تعمیر توسط اپل شده است.