شیفت شب چیست و چگونه کار می‌کند؟

یکی از قابلیت‌های مهم در iOS 9.3 که به تازگی نسخه نهایی آن عرضه شده [بررسی کامل iOS 9.3 در این لینک]، شیفت شب ”Night Shift” است، اپل این قابلیت را با هدف کاهش فشار به چشم و راحت‌تر خوابیدن اضافه نموده است. شیفت شب ویژگی اختصاصی iOS است اما ایده آن برای اپل نیست. برنامه‌هایی مختلفی با چنین کاربردی در سایر سیستم عامل‌ها مدت‌هاست که وجود دارند. یکی از آن‌ها f.lux است که حتی به صورت توییک در سیدیا و مدتی در اپ استور برای iOS نیز در دسترس بود اما اپل آن را به بهانه‌ی نقض توافقنامه مرتبط حذف کرد که سازندگان آن موضع تندی را اتخاذ کردند. FlexBright نیز برنامه‌ای مشابه بود که عمری کوتاه در اپ استور داشت.

هدف شیفت شب نگه داشتن ارگانیسم شما در خط 24 ساعته ”چرخه شبانه روزی” است که برای الگوهای خواب شما بسیار مهم می‌باشد. در واقع، مطالعات نشان داده که اگر شما در معرض نور آبی روشن باشید، بر روی سطح ملاتونین بدن شما تاثیر می‌گذارد. ملاتونین یک هورمون بسیار مهم در تنظیم زمان خواب می‌باشد که با چرخه شبانه روزی و شرایط نور طبیعی گره خورده است.

شیفت شب

سنتز ملاتونین معمولا یک بار و نزدیک به غروب و زمانی که نور کم می‌شود، رخ می‌دهد. متاسفانه نور آبی در بازه طول موج 460 و 480 نانومتر بر روی سنتز ملاتونین و در پی آن روی خواب شما تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل شیفت شب بهترین یار ملاتونین است که با کاهش زیاد مقدار رنگ آبی به سنتز آن کمک می‌کند. این کار با تغییر دمای رنگ صفحه نمایش به سوی طیف رنگی گرم‌تر شکل می‌گیرد. لازم به ذکر است که کم خوابی عوارض شدیدی همچون افزایش امکان ابتلا به سرطان، افسردگی، بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، چاقی، فشار خون و …. را دارد.

با وجود اینکه قابلیت شیفت شب را می‌توان به صورت دستی فعال کرد، کاربران می‌توانند فعال شدن این قابلیت را به iOS بسپارند؛ اگر این کار را انجام دهید، مکان فعلی شما و زمان روز برای خاموش و یا روشن شدن این قابلیت در نظر گرفته می‌شود. همانند نوار قابل تنظیم روشنایی، با نوار شیفت شب شما می‌توانید میزان کاهش رنگ آبی را تنظیم کنید. با یکی از دستگاه‌های که روی iOS 9.3 است و از شیفت شب پشتیبانی می‌کند، می‌توان میزان تغییر دمای رنگ را متوجه شد.

به طور مثال در پایین یک آیفون 6 پلاس مورد بررسی قرار گرفته است. زمانی که شیفت شب خاموش بوده، درجه حرارت رنگ آیفون در 7448 کلوین بوده است. با فعال کردن شیفت شب در سردترین حالت، طیف رنگی به 6395 کلوین کاهش یافت و در گرم‌ترین حالت این رقم به 3026 رسید. می‌توان میزان گرمی را در هر اندازه‌ای تنظیم کرد که عدد به دست آمده مابین 6395 و 3026 خواهد بود.

Untitled

پس از معرفی و توضیحات این قابلیت به نحوه فعال، غیر فعال و مدیریت آن می‌پردازیم.

نحوه فعال کردن شیفت شب در iOS 9.3 :

1- ساده‌ترین راهکاری برای فعال کردن شیفت شب مراجعه به کنترل سنتر و ضربه زدن روی آیکون مربوطه است. پس از انتخاب آن دمای صفحه نمایش شما رو به گرمی می‌رود و رنگ آن مایل به قرمز می‌شود.

شیفت شب

2- اما برای مدیریت شیفت شب نیاز است که به آدرس زیر مراجعه کنید. پس از انتخاب گزینه ذکر شده قابلیت شیفت شب و تنظیمات آن در دسترس است.

Settings > Display and Brigtness > Night Shift

Step-2.jpg

3- با استفاده از اسلایدر موجود در پایین، میزان فیلتر شدن رنگ آبی در هنگام فعال شدن شیفت شب را تنظیم نمایید. رفتن به سمت More Warm (گرمای بیشتر) باید تاثیر بیشتری داشته باشد.

Step-3.jpg

4- یکی از گزینه‌ها در صفحه‌ی تنظیمات شیفت شب ”Manually Enable Unitil Tomorrow” است که این قابلیت را به صورت دستی تا فردا فعال می‌کند. گزینه‌ای که برای فعال کردن دستی این قابلیت تعبیه شده خوب است اما فعال شدن خودکار آن مطمئناً کاربر پسندتر است و مدت طولانی کاربرد دارد. برای فعال شدن خودکار این قابلیت بر روی “Scheduled” تپ کنید و پس از آن “Sunset to Sunrise” را انتخاب نمایید تا iOS با توجه به محل شما و زمان غروب و طلوع خورشید این قابلیت را فعال و غیر فعال کند. با انتخاب گزینه “Scheduled Custom” شما می‌توانید زمان فعال و غیر فعال شدن این قابلیت را به صورت دستی تنظیم کنید.

Step-4.jpg