راه آسان برای رسیدن به اطلاعات دستگاه‌های اندرویدی در مقایسه با iOS

با توجه به درگیری‌های اپل و دولت برای رمزگذاری، عده‌ای از متخصصان این حوزه به بررسی این موضوع که چرا دستگاه‌های اندرویدی آسان‌تر از دستگاه‌های iOS برای نفوذ پلیس است، پرداخته‌اند.

طبق گزارش CNN، که اطلاعاتش از زمینه‌های مختلفی جمع آوری شده، از جمله دستورالعمل‌های امنیتی اندروید و iOS، توسعه دهندگان نرم‌افزار تلفن‌های همراه و افراد حرفه‌ای امنیت سایبری، iOS در قیاس با اندروید بسیار موفق‌تر است. در این گزارش آمده که دستگاه‌های اپل به طور پیشفرض رمزگذاری شده هستند اما بخشی از دستگاه‌های اندوریدی چنین ویژگی را دارا می‌باشند.

اندروید از سال 2011 گزینه‌ای را از لحاظ فنی برای رمز گذاری داشت اما این قابلیت در تنظیمات پنهان شده بود و یافتن آن برای کسی که دنبالش نبود، ساده نیست. اگرچه از سال 2014، گوگل از صاحبان دستگاه‌های اندروید در راه اندازی اولیه برای چنین قابلیتی سوال می‌کرد.

طبق این گزارش با وجود اینکه 97 درصد دستگاه‌های اندرویدی دارای قابیت رمزگذاری هستند، کمتر از 35 درصد آن از این امکان استفاده می‌کنند. در مقابل اپل که 94 درصد آیفون‌هایش دارای iOS 8 و iOS 9 هستند، به طور پیشفرض این قابلیت فعال است و بدان معناست که 94 درصد صاحبان آیفون اطلاعاتشان محفوظ است.

البته با سفارشی سازی اندروید می‌توان امنیت آن را بالا برد، به طور مثال قرار دادن پسورد برای یک برنامه پیام رسان خاص. سیستم عامل گوگل پس از ورود رمز عبور بارگذاری می‌شود در حالی که آیفون این گونه نیست، این فرآیند زمانی که شما دکمه پاور را فشار می‌دهید آغاز می‌گردد. این جزئیات مهم هستند؛ زمانی که پلیس با یک آیفون قفل شده مواجه است، می‌تواند آن را به یک شبکه وای-فای شناخته شده متصل کند که اطلاعات گوشی به سرورهای iCloud کپی گردد و پس از آن محققان می‌توانند به داده‌ها دسترسی داشته باشند. دستگاه‌های اندرویدی تا زمانی که باز نشوند، بکاپ گیری آغاز نمی‌شود.

اندروید و iOS هر دو دارای مکانیزم خود تخریبی اطلاعات هستند، اگر رمز اشتباه به صورت پشت سر هم و به تعدادی مشخص وارد گردد، داده‌ها به طور کامل پاک می‌شوند. برای کاربران iOS، اگر 10 بار رمز اشتباه وارد شود و برای اندرویدی‌ها 30 بار باعث پاک شدن تمامی داده‌ها می‌شود.

با جنگ بزرگ اپل و FBI برای رمزگذاری، مدیر عامل گوگل، ساندار پیچای حمایت قاطع خود را از اپل اعلام کرد. مطمئناً اگر دولتی‌ها پیروز شوند، درخواست‌های مشابهی روی میز پیچای برای اندروید خواهد بود.