خبر بد برای دوست داران جیلبریک؛ لوکا تدسکو کنار کشید

لوکا تدسکو (@qwertyoruiopz)، هکری که با عرضه جیلبریک برای iOS 10.1.1 و iOS 10.2 توانایی‌های خود را بار دیگر نشان داد، در توییتر خود گفته که عرضه جیلبریک برای iOS 10.2 آخرین فعالیت او خواهد بود.

البته تدسکو تحقیقات شخصی خود را ادامه می‌دهد اما دیگر کاری برای جامعه جیلبریک انجام نخواهد داد و تمام تمرکز وی بر اهداف شخصی خواهد بود. ابزار جیلبریک او که در حالت آزمایشی به سر می‌برد ظاهرا کاربران را زیاد خوشحال نکرده است. به خاطر انتقاداتی که از وی شده، این هکر تصمیم گرفته که پژوهش‌های عمومی خود را بر روی iOS متوقف کند.

او قبل از عرضه جیلبریک برای iOS 10.2 از این تصمیم خود پرده برداشته بود و البته واکنش تندی نیز به منتقدان در توییتر خود داشت. ظاهرا این مشکلات زمانی رخ داد که تدسکو اعلام کرد مشکلات جیلبریک iOS 10.1.1 برطرف و پشتیبانی از iOS 10.2 نیز اضافه می‌شود اما حدود دو هفته‌ای از این وعده او خبری نبود. همین فاصله باعث شد که برخی از کاربران از انتظار خسته شوند و به این تاخیر واکنش نشان دهند.

حال تدسکو به وعده خود عمل کرده و مشکل جیلبریک iOS 10.1.1 را برطرف و پشتیبانی از iOS 10.2 را اضافه نموده است. مشخص نیست که سرنوشت یالو چه خواهد شد و آیا این ابزار باز هم به روزرسانی می‌شود یا خیر.

تدسکو از کلمه حماقت برای جامعه جیلبریک استفاده کرده بود که اصلاً واژه قابل تاییدی نیست. اما این هکر جیلبریک را به صورت رایگان عرضه می‌کند و هیچکس نباید از او طلبکار باشد. تدسکو درست است که با عرضه جیلبریک محبوب می‌شود اما اینکه کاربران به خاطر تاخیر در عرضه آپدیت او را سرزنش کنند به هیچ وجه کار درستی نیست.

به هر حال تدسکو این تصمیم را گرفته است و امیدواریم که از تصمیم خود برگردد، او خدمات بزرگی را برای دنیا جیلبریک انجام داده و دوست داران جیلبریک باید قدردان زحماتش باشند.