تیغ کالبدشکافی این بار بر سر چیپ S1 اپل واچ

گجت اپل واچ شرکت اپل نیز نظیر آی‌دیوایس‌های این شرکت که از چیپ‌های اختصاصی سری A بهره می‌برند، مجهز به چیپ اختصاصی خود تحت عنوان S1 است. اینطور که پیداست اپل قرار است بر روی این گجت از پردازنده‌های ملقب به سری S استفاده کند و در همین راستا اپل واچ نسل اول از پردازنده‌ی S نسل اول بهره‌مند شده است.

 

چند وقت پیش شاهد بودید که سرویس iFixit به طور کامل اپل واچ را مورد کالبدشکافی قرار داد؛ اما در این بررسی سری به داخل چیپ S1 زده نشد و محتویات آن از چشم دور ماند. در بررسی‌هایی که توسط سرویس‌های دیگر انجام شد نیز چیپ عملاً باز نشد و هر چه اطلاعات در مورد محتوای آن بود از بررسی پردازنده‌ی گجت زیر اشعه‌ی ایکس حاصل شده بود. خوشبختانه به لطف شرکت ABI Research این وضعیت اخیراً تغییر پیدا کرد. گروه تحقیقاتی این شرکت به اسم علم به جان پردازنده‌ی S1 افتاده‌اند و جنبه‌های مختلفی از آن را آشکار کرده‌اند.

 

همانطور که در تصویر ابتدای پست می‌بینید، قطعه‌ی اصلی با پارت نامبر APL 0778 که وظیفه‌ی اصلی انجام پردازش‌ها را بر عهده دارد در مرکز S1 قرار گرفته است. در قسمت فوقاتی نیز ۴ گیگابیت رم Elpida که معادل ۵۱۲ مگابایت می‌شود قرار داده شده است. طی این کالبدشکافی ظرفیت ۸ گیگابایتی برای حافظه‌ی داخلی دستگاه بار دیگر تأیید شده و از چیپ وای‌فای Broadcom در داخل آن نیز پرده برداشته شده است.

 

در طی این بررسی تفاوت میان تأمین‌کنندگانی که همکاریشان با اپل حدس زده می‌شد با آن‌هایی که در عمل قطعه برای این ساعت هوشمند تهیه کرده‌اند نیز مشخص شده است. برای مثال برخلاف حدس و گمان‌هایی که از InvenSense به عنوان شرکت سازنده‌ی شتاب‌سنج و ژیروسکوپ برای این وسیله یاد می‌کردند، شرکت STMicroelectronics است که قطعات تولیدی خود را برای ساخت S1 به دست اپل رسانده است. کنترل‌کننده‌های تاچ توسط ADI و چیپ شارژ بی‌سیم نیز توسط IDT تأمین شده است.

 

S1 چیپ بسیار جمع و جور و فشرده‌ای است. در نظر بگیرید که این قطعه در کنار سایر قطعات وسیله‌ای در ابعاد اپل واچ را شکل داده است. به همین خاطر از لحاظ مهندسی می‌توان گفت که اپل شروع قدرتمندی داشته و بدون شک می‌تواند در ساخت چیپ S2 قدم‌های بسیار بزرگی‌تری رو به جلو بردارد.