تفاوتهای دو سرویس CDMA و GSM به طور کامل

پیش از این ، در مطالب متعددی برای شما توضیح داده بودیم که چگونه تشخیص دهید دیوایستان CDMA است یا GSM ( اینجا و اینجا ). اما با توجه به درخواستها و سوالهای فراوان شما عزیزان ، تصمیم گرفتیم به طور کامل این دو تکنولوژی را با هم مقایسه کنیم و ویژگی های هر کدام را شرح دهیم . در سرویس cellular ( که اکثر ارتباطات تلفنی مبتنی بر آن هستند ) دو تکنولوژی عمده ی ارتباطی وجود دارند :

 

GSM به معنای سیستم جهانی برای ارتباطات موبایل ( Global System for Mobile Communications ) و CDMA به معنی دسترسی چندگانه ی کدگذاری شده ( Code Division Multiple Access ) . در سراسر جهان و در کشورهای مختلف ، اپراتورهای مختلفی وجود دارند که هرکدام از آنها ممکن است خدمات خود را به صورت CDMA و یا GSM ارائه بدهند . مثلا اپراتورهای Verizon ، Sprint در ایالات متحده ، ارتباطات خود را به صورت CDMA عرضه میکنند ، ولی در ایران تمام اپراتورها خدمات خود را در قالب GSM ارائه میدهند ، هرچند ممکن است که یک اپراتور در کشورهای مختلف ، خدمات مختلف داشته باشد .

 

شما عزیزان میتونید با مراجعه به این سایت و با انتخاب نام کشور ها ، تمام اپراتورها و نوع خدمات و سرویس دهی آنها را در آن کشور مشاهد کنید . مثلا برای ایران :

 

IRAN

 

GSM یک تشکیلات بین المللی است که در سال 1987 و به منظور فراهم کردن و گسترش ارتباطات بیسیم در سراسر جهان بوجود آمده است ، اما CDMA یک استاندارد محدود است که توسط Qualcomm در آمریکا بوجود آمده است و در حال حاضر ، استاندارد اصلی ارتباطات در آمریکای شمالی و بخشهایی از آسیا میباشد ( مانند کره جنوبی ) . در سراسر جهان ، اپراتورهایی هستند که به طور مشخص طرفدار CDMA و یا GSM هستند ، اما آیا این دو سرویس قابل مقایسه هستند ؟ آیا میتوان یکی از آنها را برتر دانست ؟ اطلاعات زیر به شما کمک میکند تا بتوانید مقایسه ی کاملی بین این دو سرویس انجام دهید :

 

سطح پوشش و آنتن دهی :

” در واقع میتوان گفت که GSM در سرتاسر جهان قابل استفاده است و به نوعی یک ارتباط بین المللی محسوب میشود . کشورهای زیادی در جهان هستند که بر مبنای استاندارد GSM سرویس میدهند ، اما کشورهایی هم وجود دارند که تنها ارائه دهنده ی خدمات CDMA هستند ؛ پس بنابر این اگر شما یک دیوایس GSM داشته باشید ، سطح پوشش بیشتری را تجربه خواهید کرد .  البته در سالهای اخیر ، پوشش هر دو سرویس بسیار زیادتر شده است و اختلاف آنها ناچیز است .”

 

سرعت انتقال اطلاعات :

” سرعت انتقال داده ها نقش مهمی در انتخاب یک دیوایس دارد ، بخصوص در عصر حاضر که تلفنهای همراه فقط برای تماس استفاده نمیشوند . CDMA بدون شک سرعت بسیار بیشتری از دیوایسهای GSM دارد . تکنولوژی CDMA2000 ( که در کره ی جنوبی از آن استفاده میکنند ) این امکان را به شما میدهد تا با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه به انتقال اطلاعات بپردازید ، درحالیکه متوسط سرعت جهانی 300 تا 700 کیلوبیت بر ثانیه است . البته در سالهای اخیر ، فناوریهای EDGE ، HSDPA و UMTS نیز به کمک GSM آمده اند و اختلاف سرعت بین ایندو را کمتر کرده اند . همچنین استفاده از خدمات 3G بر روی دیوایسهای CDMA بازدهی بسیار بیشتری خواهد داشت و سرعت آن به مراتب بالاتر از سرویس 3G بر روی GSM  است . ”

 

سیم کارت :

” این مورد یکی از برتری های سرویس GSM است . در واقع سرویس GSM به شما اجازه میدهد تا بتوانید هر سیم کارت اپراتور GSM دیگری را بر روی دیوایس خودتان قرار دهید و در هر نقطه از جهان بتوانید از آن استفاده کنید ، در صورتی که CDMA به شما این اجازه را نمیدهد . البته اگر دیوایس GSM شما دزدیده شود ، هم سیمکارت و هم دیوایستان از دست خواهد رفت ، درحالیکه در CDMA اینطور نیست !  ”

 

رومینگ و برقراری ارتباط داخلی و بین المللی :

” هردو این سرویس ها ، تمام شهرهای بزرگ و مناطق پرجمعیت را پوشش میدهند اما همانطور که گفته شد ، بنابر پوشش گسترده تر و همه جانبه ی GSM ، برای برقراری تماس و ارتباطات دیگر ،  مطمئنا دیوایسهای GSM قدرت بیشتری دارند و کمک بیشتری به شما خواهند کرد . در ضمن هزینه ی برقراری ارتباط نیز به مراتب از دیوایسهای CDMA کمتر خواهد بود . همچنین در ارتباطات بین المللی نیز ، شما میتوانید با تهیه ی سیمکارت محلی و یا استفاده از خود سیمکارت ( مانند طرحهای ایرانسل ) ، در خارج از کشور نیز ارتباطات خود را برقرار کنید ، اما در مورد CDMA شما باید با اپراتور خود هماهنگ کنید تا بتوانید از آن خدمات در کشور دیگر استفاده کنید . ”

 

بنابر مطالبی که گفته شد ، شاید به نظر بیاید که سرویسهای GSM استفاده های بیشتری دارند و بهتر از CDMA هستند ( که در کشور ما واقعا همین است )، اما در سراسر جهان و با پیشرفت های گسترده ای که سرویسهای CDMA داشته اند و با توجه به سرعت و خدمات نسل جدید آن ، مردم در خیلی از جوامع پیشرفته تمایل بیشتری به استفاده از CDMA دارند و اپراتورهای CDMA نیز رشد چشمگیری داشته اند .

 

در زیر نیز چند آمار و نمودار مقایسه ای آورده شده است که درک بهتری به شما خواهد داد  ( برای مشاهده ی تصاویر در سایز اصلی ، بر روی آنها کلیک نمایید ) :

 

 

wiki

 

wiki2

 

Ratheesh

 

CDMA-Vs-GSM-Technology-2

 

 

 

البته چند نکته نیز باید ذکر شود :

 

– بحث لاک بودن و آنلاک بودن با CDMA و GSM بودن تفاوت دارد و مقوله ای جداست .

– GSM و CDMA فقط مربوط به آی دیوایسها نمیباشد و تمام تلفنهای همراه و اپراتورها را دربر میگیرد .

– توضیح بعضی از مسائل ، نیاز به دانش گسترده ی مخابراتی دارد که در این مطلب آورده نشده است .

– بحثهای مربوط به سرعت و پوشش ، در مرحله ی اول به زیرساختهای مخابراتی آن کشور بستگی دارند و در مقایسه های انجام شده ، شرایط یکسان در نظر گرفته شده است  .

 

این مطلب برای اولین بار و به صورت اختصاصی برای کاربران محترم اپل اپس تهیه شده است و در جمع آوری آن از ebay ، hardwaresecrets ، wikipedia ، qualcomm  mobileworldlive ، apple و cellularmaps استفاده شده است . امیدوارم که مفید بوده باشه و شما عزیزان لذت برده باشید . اگر شما نیز نکات دیگری در این رابطه میدانید ، در قسمت نظرات بیان کنید تا دیگران هم استفاده کنند .