هشدار! ؛ تعمیر دستگاه و غیر قابل استفاده شدن!

بر هیچکس پوشیده نیست که اپل هیچ علاقه‌ای به تعمیر دستگاه‌هایش توسط مراکز غیر رسمی ندارد و تا آنجایی که می‌تواند با استفاده از چسب و لحیم از این کار جلوگیری می‌کند. اما از آنجایی که تعمیر آیفون و آیپد در مراکز رسمی می‌تواند گران تمام شود، بسیاری چاره‌ای جز انتخاب مراکز غیر رسمی ندارد و در اغلب موارد بسیار ارزان‌تر برایشان تمام می‌شود. از زمان عرضه iOS 9، کاربرانی که دستگاه خود را در مراکز غیر قانونی تعمیر کرده‌اند،  پیغام خطا (Error 53) را دریافت می‌نمایند و این یعنی مرگ دستگاه! این باعث بریک شدن دستگاه و از دست رفتن تمامی اطلاعات و دیتاها می‌شود!

تا این لحظه هیچ راهی برای بازیابی اطلاعات از دست رفته با Error 53 وجود ندارد. علاوه بر این به کاربران هیچ هشداری مبنی بر از دست رفتن دستگاه با به روزرسانی در صورتی که از قطعات غیر اصلی استفاده نموده‌اند، داده نشده است. این مشکل به نظر می‌رسد که مربوط به تعمیرات دکمه هوم، که محل قرار گیری تاچ آی‌دی است، می‌باشد و احتمالا بریک شدن گوشی راه اپل برای پیشگیری از سو استفاده است. البته گزارشاتی برای سایر قطعات نیز منتشر شده است!

طبق گزارش گاردین، بسیاری از دارندگان آیفون که دستگاه خود را توسط مراکز غیر رسمی تعمیر کرده‌اند به خوبی کار می‌کرده است و زمانی که iOS 9 عرضه شده این مشکل پیش آمده است. هزینه‌ی بیش از 300 دلار برای دستگاه‌هایی که گارانتی نباشد، بهترین دلیل برای رفتن به سوی تعمیرکاران غیر رسمی است. اما زمانی که دستگاه به روزرسانی شده یک قطعه سخت افزاری که بیگانه به نظر رسد را پیدا کند پیغام خطا به احتمال زیاد باعث بریک شدن گوشی می‌گردد.

از طرفی دیگر، قابل درک است که تاچ آی‌دی برای موارد امنیتی بسیار حائز اهمیت است، و می‌توان با آن موارد پرداختی را نیز انجام داد. اما بریک شدن دستگاه و تبدیل شدن آن تنها به یک ماکت گران قیمت، برای کسانی که هیچ انگیزه شیطانی نداشته‌اند بسیار ناراحت کننده است، اتفاقی که اپل کوچکترین اطلاع رسانی در مورد آن نکرده است.

 این مشکل به خصوص برای ما ایرانی‌ها که تا کنون هیچ اپل استور رسمی در کشورمان گشایش نیافته، دارای اهمیت بسیار است. اگر تاچ آی‌دی دستگاه شما توسط تعمیرکاران غیر رسمی اپل تعمیر گردیده است (که در ایران تراکمی بیش از سوپر مارکت‌ها دارند و همه ادعای رسمی بودن می‌کنند! و تعداد اندکی از آنان تعمیرات این چنینی را با فرستادن دستگاه به کشورهای مجاور که دارای اپل استور رسمی هستند، انجام می‌دهند، که البته با هزینه‌های بالایی همراه است) و دستگاه شما بدون مشکلی کار می‌کند، عاقلانه‌ترین کار جلوگیری از به روزرسانی دستگاه است.