بزرگترین به روز رسانی؛ iOS 10 با ده ویژگی مهم معرفی شد

امشب کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل برگزار شد. مراسمی که هر سال برگزار می‌گردد و در آن نسل جدید سیستم عامل‌های اپل معرفی می‌گردند. اپل در این کنفرانس iOS 10 را در کنار سایر سیستم عامل‌های خود معرفی نمود. به گفته‌ی خود اپل iOS 10 بزرگترین به روزرسانی آی‌اواس تا کنون حساب می‌شود، سیستم عاملی که 10 ویژگی بارز به آن اضافه شده است.

تمرکز بر روی تجربه کاربر

اولین موردی که در iOS 10 با آن برخورد می‌کنیم تغییرات در لاک اسکرین است. نمایش اطلاعیه‌ها فرق کرده است و حالا می‌توانید از لمس سه بعدی نیز در لاک اسکرین برای نوتیفیکشن‌ها استفاده نمایید. در iOS 10 دسترسی به دوربین از لاک اسکرین نیز کمی آسان‌تر شده است و با کشیدن (swipe) انگشت از سمت راست صفحه به دوربین دسترسی خواهید داشت.

بارها در مطالب اشاره به استعداد لمس سه بعدی شده بود، قابلیتی که در iOS 10 به آن نیز توجه ویژه‌ای شده است. فورس تاچ بیش از پیش کاربردی شده است و در حال حاضر قابلیت ادغام با هر ویجتی در صفحه نمایش را دارا است. این قابلیت برای اپلیکیشن‌های شخص ثالث نیز فعال است. به طور مثال در برنامه ESPN نتایج به صورت زنده از یک بازی نمایش داده شدند.

جابجایی مرز‌ها برای سیری

سیری، دستیار صوتی اپل در خدمت توسعه دهندگان! یکی دیگر از ویژگی‌های که انتظار می‌رفت، قابلیت استفاده از سیری برای برنامه‌های شخص ثالث است، به بیان دیگر این دستیار مجازی دیگر به برنامه‌های اپل محدود نمی‌شود. به طور مثال می‌توان به سیری بگویید که پیامی را با نرم افزار WeChat برای یکی از دوستانتان ارسال نماید.

پیام رسان‌ و خاطرات

یادگیری عمیق نکته‌ی مهم دیگر در iOS 10 است. این قابلیت شما را دقیق‌تر خواهد کرد و پیشنهادات مرتبط به شما در هنگام تایپ ارائه می‌شود. این پیشنهادات با توجه به مکان شما، فردی که با شما چت می‌کند و یا بررسی تقویمتان ارائه می‌شود. قابلیت تایپ چند زبانه نیز وجود دارد و شما پیشنهادات را در زبان‌های مختلف دریافت می‌کنید.

یادگیری عمیق در بخش تصاویر نیز حضور داشته است، و حالا تشخیص چهره در دسته بندی تصاویر ایفای نقش می‌کنند. تصاویر از افراد مورد علاقه‌ی شما به صورت خودکار دسته بندی می‌شوند. تمامی پردازش‌های مورد نیاز بر روی دستگاه شما انجام می‌شود و هیچ راهی برای نقض حریم خصوصی شما وجود ندارد. تشخیص اشیا و صحنه نیز اضافه شده است که کار شما را برای جسنجوی یک تصویر خاص بسیار ساده خواهد کرد. در قسمت تصاویر یک تب جدید به نام خاطرات اضافه شده است که تصاویر را به صورت هوشمندانه ارائه می‌دهد.

برنامه Messages نیز در iOS 10 یک خانه تکانی اساسی را تجربه کرده است. ویژگی‌های مختلفی اضافه شده‌‌اند، از جمله این ویژگی‌های می‌توان به قابلیت بزرگ و یا کوچک کردن متن و شکلک‌ها اشاره کرد، قابلیتی که برای تاثیر گذاری بیشتر به کمک شما می‌آید. علاوه بر اینها پیام‌هایی که شخصی هستند را می‌توان نامرئی کرد. کشیدن انگشت بر روی پیام آن را پاک می‌کند، کاری که برای تصاویر نیز امکان پذیر است. قابلیت جایگزینی شکلک‌ها نیز ویژگی جدید دیگر است، اگر شما در متنتان کلمه‌ای را داشته باشید که در شکلک‌ها جایگزین داشته باشد، دستگاه آن را هایلایت می‌کند.

در iOS 10 تماس گیرنده واقعی از اسپمر تشخیص داده می‌شود، قابلیتی که در کشوری همانند چین بسیار کاربردی خواهد بود.

اپل موزیک

ویژگی دیگری که توسط شایعات پیش بینی شده، ارتقاء اپل موزیک بود. متن ترانه‌های به موزیک اضافه می‌شود. نرم افزار ساده شده است و با یک پاکسازی رابط کاربری آن به روزرسانی شده است. با گذشت زمان این برنامه موسیقی‌هایی که شما از آن‌ها لذت می‌برید را شناسایی می‌کند و بر اساس داده‌ها یک لیست پخش روزانه برای شما تدارک می‌بیند.

اپل نیوز

رابط کاربری و عملکرد اپل نیوز نیز تغییرات را داشته است و اپل ضعفی که در این قسمت داشت را برطرف کرده است. همچنین اخبار فوری از طریق اطلاعیه به شما در زمان مناسب نمایش داده می‎‌شود.

Home، پیش به سوی آینده

Home با به روزرسانی به iOS 10 به عنوان یک اپلیکیشن جدید قابل استفاده است. این برنامه برای هر چه نزدیک‌تر شدن iOS به اینترنت اشیا می‌باشد. چراغ هوشمند، سیستم تهویه هوا، قفل درب و دستگاه‌های بسیار دیگر که می‌توان به راحتی از راه دور کنترل کرد. تصور کنید که می‌توانید ببینید چه کسی پشت درب خانه است و آن را باز کنید، در صورتی که خودتان در منزل نیستید!

انتشار iOS 10 و نسخه‌ی آزمایشی

در حالی که معرفی iOS 10 ما را هیجان زده کرد اما مدتی را باید برای تجربه‌ی آن صبر کرد. این نسخه از سیستم عامل برای اولین بار در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت و در ماه آینده برای نسخه آزمایشی آن به صورت عمومی عرضه می‌شود. انتظار می‌رود نسخه نهایی iOS 10 همراه با آیفون در شهریور ماه عرضه شود.

مطالب ویژه اپل اپس  در مورد آی او اس ۱۰ :

گالری تصاویری که از iOS 10 در طی مراسم معرفی پخش شد

منبع: phonearena