بررسی اخبار اخیر از جیلبرک آنتدرد iOS6/iPhone 5

در سال گذشته ، iOS 5 به صورت رسمی منتشر شد. همزمان با معرفی iPhone 4S در ماه اکتبر ! سپس در ماه دسامبر ، عملیات جیلبریک بر روی این سیستم عامل با تلاش های سر سخت تیم های هکری با موفقیت به پایان رسید و جیلبریک آنتدر دستگاه های A4 منتشر شد. تنها چند هفته بعد ، این جیلبریک آنتدر برای آیفون ۴S و iPad 2 نیز منتشر شد. بنابراین تمامی دستگاه های iOS 5 در آن زمان ، امکان جیلبریک شدن را داشتند.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید ..

این نبرد میان هکرها و اپل همچنان ادامه دارد. با انتشار نسخه های جدیدتر ، از آن جا که راه ریستور به ورژن های قبل بسته می شود ، جیلبریک قبلی از بین می رود. همچنان که اپل نسخه های جدید را برای دستگاه های iOS عرضه می کند ، امنیت در آن ها بهینه تر و امکان نفوذ کمتر می شود. اکنون جیلبریک iOS 6 در حال پیشرفت است.

در این مدت ، خبرهای دلگرم کننده ی بسیاری به گوش رسیده اند ، با آنکه اپل تمامی حفره های قبل را در ورژن جدید پچ کرده است ، اما خبری مهم این است که Pod2g در کنفرانس جیلبریک ۲۰۱۲ ، به نکاتی امیدوار کننده از جیلبریک iOS 6 اشاره کرد.

برای مثال ، روند جیلبریک iOS 6 را این گونه به تصویر می کشیم : اگر هکرها برای جیلبریک iOS 6 احتیاج به ۵ کلید داشته باشند ، در حال حاضر در حال جستوجوی کلید مربوط به دربِ دوم هستند ؛ در حالی که هنوز مسئله ی مربوط به کلید دربِ اول نا معلوم است !

این موضوع به پایان رسید و گرد همایی دیگری در میان هکرها در کشور مالزی با موضوع بحث بر سر جیلبریک آنتدر iOS 6 شکل گرفت. اما متأسفانه باید بگوئیم هکرهای سرشناس از قبیل Pod2g, MuscleNerd و Planetbeing همگی معتقدند برنامه نویسی سیستم عامل iOS 6 با نسخه های پیشین تفاوت دارد و امکان نفوذ به آن بسیار کم شده است.

Pod2g در این گردهمایی ، به یک پچ اشاره کرد که جهت اجرای این کد ، به منبعی آسیب پذیر در iOS 6 نیاز دارد و هم اکنون نیز در حال تلاش برای یافتن این آسیب پذیری است.

هکری با نام Chpwn تنها ۲ روز پس از عرضه آیفون ۵ جیلبریک را با عنوان ” فیلبریک ” برای برنامه نویسان عرضه کرد که امکان جیلبریک دستگاه های آیفون ۵ ، آیپد ۴ و آیپد مینی را در تمامی نسخه های iOS 6 می دهد. اما به نظر نمی رسد به این زودی ها عمومی گردد.

Planetbeing نیز تعدادی از توییک های سیدیا را در آیفون ۵ خود به اجرا در آورد و تصاویر آن را نیز در پروفایل تو*ییتر خود به نمایش گذاشت. اما پس از چند تصویر ، دیگر خبری از پیشرفت این جیلبریک از سوی او نشد.

 نظر شما چیه ؟! آیا فکر میکنید تا قبل از اومدن فیرم ویر جدید آی-او-اس جیلبرکی پایدار براش منتشر خواهد شد ؟!؟!