بررسی: آیا آیفون 5 هنوز هم بهترین اسمارت فون دنیاست ؟

*خواندن این مطلب به شما عزیزان پیشنهاد می شود

 

با ورود انواع مختلف اسمارت فون های جدید و قدرتمند به بازار فناوری ، بیش از 6 ماه از ورود آیفون 5 ، شاهکار فعلی اپل ، می گذرد . متاسفانه در کل جهان و از جمله در ایران افرادی هستند که با تعصب به این موضوع نگاه کرده و در هر شرایطی می گویند آیفون 5 بهترین است و خواهد بود . اما اگر بخواهیم منصفانه از خودمان بپرسیم که

آیا آیفون 5 هنوز می تواند لقب بهترین موبایل سال را تا زمان عرضه برادر جوان تر خود ، آیفون 6 ( یا 5 اس )  حفظ کند ؟ اگر کمی منصف باشیم یک جواب به ذهنمان می آید : خیر !

 

در این مطلب به عنوان یک بررسی ویژگی تلفن های هوشمند جدید ، میخواهیم دلیل این امر را به شما ثابت کنیم و همچنین 3 مورد از سرسخت ترین رقیب های آیفون 5 را در هر زمینه معرفی خواهیم کرد پس با ما همراه باشید …

 

 و اما چرا …..؟

 

113983-1280

.

1. صفحه نمایش

 

gallery_display

 

با اینکه صفحه نمایش آیفون 5 از یک صفحه مخصوص ” رتینا ” بهره می برد ولی این رتینا هم وقتی  رقیبش یک صفحه نمایش 1080p باشد ، حرفی برای گفتن ندارد و فقط برگ برنده خود را می تواند در مقابل 720p ها نشان دهد چون هر چه باشد خود نیز یک 720p است ! ورود تلفن های متعدد دارای صفحه نمایش 1080p می تواند خبر بدی برای اپل و طرفداران آیفون 5 باشد !

 

حال به به 3 اسمارت فون برتر در این زمینه اشاره می کنیم …

 

  1.  HTC One

 

aaeb-460

این تلفن نوپا که اخیرا در سایت های مختلف جهان نمره قابل قبولی تقریبا هم اندازه آیفون 5 گرفته و تبدیل به ” رقیب فعلی آیفون 5 در بازار ” شده است ، دارای صفحه 4.7 اینچی با کیفیت 1080p است و دارای تراکم پیکسلی 469 پیکسل در هر اینچ می باشد ( در مقابل صفحه 720p آیفون 5 با تراکم پیکسلی 326 پیکسل در هر اینچ ! )

.

2. Samsung Galaxy S IV

 

abio-460

 

قوی ترین و کامل ترین اسمارت فون سامسونگ دارای صفحه ای 5 اینچی از نوع Super AMOLED با کیفیت 1080p است که دارای تراکم پیکسلی 441  پیکسل در هر اینچ می باشد که کمی از اچ تی سی وان ضعیف تر عمل کرده و به مقام دوم رسیده است .

.

3.SONY  Xperia  Z

 

ab7s-460

 

بهترین تلاش سونی هم باعث شده تا مقام سوم را در این مقایسه کسب کند . این گوشی هوشمند هم درست مثل گلکسی اس 4 دارای صفحه نمایش 5 اینچی با تراکم پیکسلی 441 پیکسل در هر اینچ است . اگر این مطلب را با دقت مطالعه کرده باشید به این پی می برید که این گوشی و گلکسی اس 4 درست ویژگی هایی شبیه به هم را دارا هستند ولی چرا اس 4 در مقام دوم و این گوشی در مقام سوم جای دارد ؟ باید گفت تنها دلیلش این است که تکنولوژی به کار رفته در صفحه نمایش اکسپریا Z از نوع TFT است ولی در مقابل با صفحه نمایشی از نوع Super AMOLED روبرو هستیم که تقریبا شبیه صفحه رتینا در آیفون 5 است و کیفیت تصویر را بالاتر میبرد .

.

 

2. قدرت سخت افزاری

 

در موردی که اپل سر باشد در این مورد اپل خیلی متوسط عمل می کند و موبایل های خود را به پردازنده های برتر دارا نمی کند . تنها دلیلی که باعث سریع تر بودن آیفون 5 در مقابل گلکسی اس 3 بود ، سبکی و روانی و سرعت بی نظیر iOS بود ، نه پردازنده آن !

حالا دیگر رقبایی به بازار آمده اند که اپل باید جدا تصمیمی اساسی درباره سخت افزار آیفون بعدی خود بگیرد تا از رقبای خود عقب نیوفتد !

 

به سه تلفن برتر در این زمینه توجه کنید ….

 

1. ZTE GEEK

 

  acir-460

این تلفن نه چندان معروف شرکت چینی ZTE یک ویژگی دارد که برترین موبایل ها مثل گلکسی اس 4 هم فاقد آن هستند ! یک  پردازنده 2 گیگاهرتزی اینتل ! پردازنده ای که احتمالا از اکثر پردازنده های دیگر بازار قوی تر باشد .

2. Galaxy S IV

abis-460

پرچمدار سامسونگ هم از پردازنده خود کم نگذاشته و از یک پردازنده 4 هسته ای 1.9 گیگاهرتزی ( مخصوص آمریکا) و یک پردازنده 4+4 هسته ای 1.6 گیگاهرتزی برای کشور های دیگر ( از جمله ایران ) وارد بازار کرده که نمودار ها نشان می دهد که سرعت پردازنده 4+4 هسته خیلی بهتر ازهمتای 4 هسته ای خود عمل کرده است .

3 . HTC One

aafr-460

این تلفن هوشمند این از یک پردازنده 4 هسته ای با فرکانس 1.7 گیگاهرتز بهره می برد . خب این کمی از پردازنده 4 هسته ای گلکسی اس 4 ضعیف تر عمل کرده ولی باز هم توانسته لقب سوم را به خود اختصاص دهد !

.

3. دوربین

gallery_camera

 

از لحاظ دوربین خوشبختانه آیفون 5 در رتبه سوم قرار دارد و فقط موبایل هایی که اخیرا دارای دوربین 13 مگاپیکسلی هستند توانسته اند از آن جلو بیوفتند پس برای همین چون رتبه سوم خود آیفون 5 است ، ما 2 رتبه اول را نام می بریم . ( در این مقایسه ما Nokia Pure View 808 را به حساب نیاورده ایم چون آن تلفن بیشتر دوربین است تا اسمارت فون ! )

 

1 . Galaxy S IV

 

abiu-460

گلکسی اس 4 از یک دوربین 13 مگاپیکسلی در عقب و 2 مگاپیکسلی در جلو بهره می برد که در مقایسه ها توانسته دوربین آیفون 5 را شکست بدهد !

.

2. SONY Xperia Z

ab7s-460

این موبایل هم تقریبا ویژگی های دوربین گلکسی اس 4 را دارد ولی کمی ضعیف تر در مقایسه ها عمل کرده و مقام دوم را گرفته است . ولی همچنان از آیفون 5 کمی برتر است .

.

4 . سیستم عامل

 

title

 

خوشبختانه در این زمینه iOS هنوز برترین سیستم عامل موبایل است و بیشترین سرعت و کمترین حجم را دارد ولی اگر در iOS 7 تکان بزرگی به خود ندهد ، با این وضع پیشرفت سریع اندروئید ، سال دیگر این حرف را مجبوریم پس بگیریم !

 

5. اندازه صفحه نمایش

 

 

این ویژگی تلفن ها تقریبا سلیقه ای است و برتری ای در این بین وجود ندارد که مثلا یک تلفن 4.5 اینچ از یک تلفن 4 اینچ بهتر است یا برعکس ! ولی به نظر می آید اگر آیفون بعدی بخواهد به سمت صفحه نمایش 1080p برود باید کمی تلفن خود را باز هم بزرگتر کند چون در صفحه های کوچک تر از 4.5 اینچ تفاوتی بین صفحه های 1080p و 720p وجود ندارد . برای همین است که تمامی اسمارت فون های 1080p بازار اندازه صفحه آنها بین 4.5 اینچ تا 5 اینچ است .

 

6. جنس و طراحی بدنه

precision_side

 

این موضوع یکی از برتری های آیفون به رقبای خود است . طراحی ای فوق العاده ، ضخامتی به نازکی پر و وزنی به سبکی کاه و کیفیت ساختی از جنس تمام آلمینیوم و لنز وربینی از جنس یاقوت برای خش کمتر و ظاهر زیبای همیشگی و … باعث شده آیفون در این زمینه برترین تلفن هوشمند دنیا باشد و تا امروز هیچ تلفن برتری نتوانسته از ان لحاظ از آیفون 5 پیشی بگیرد و این جای افتخار دارد ! ( البته تلفن  اچ تی سی وان هم از لحاظ کیفیت ساخت و ظاهر رشد قابل توجهی کرده است و فاصله خود با آیفون 5 را میلیمتری کرده اما هنوز به آن نرسیده است . )

 

سخن پایانی

 

environment_hero

 

آیفون 5 دیگر بهترین تلفن هوشمند جهان نیست و این امری طبیعی است چون مسلما هر چه تلفن ها دیر تر به بازار بیایند و جدید تر باشند ، ویژگی های برتری را نیز دارا هستند ( البته نباید کیفیت ساخت و سبکی و نازکی آیفون 5 را فراموش کرد ! ) امید واریم با ورود آیفون بعدی به بازار و رونمایی از یک ویژگی غافلگیر کننده ( مثل امکان خواندن اثر انگشت طبق شایعات اخیر ! ) باعث شود تا دوباره آیفون اپل در صدر جدول اسمارت فون ها از همه لحاظ چه سخت افزاری و چه نرم افزاری باشد . چون اگر اینکار را نکند رقبای اپل یعنی اچ تی سی و سامسونگ و سونی ، به قدری از او جلو خواهند زد که رسیدن و پیشی گرفتن از آنها هرگز به آسانی این روز ها نخواهد بود.

 

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید …