احتمال پیشی‌گرفتن TSMC از سامسونگ در ساخت پردازنده‌ی آیفون‌های بعدی

اینطور که پیداست کشمکش بین سامسونگ و TSMC فعلاً تمام‌شدنی نیست. چندی پیش در اپل اپس خدمتتان اعلام کردیم که این احتمال که سامسونگ وظیفه‌ی ساخت نزدیک به ۸۰ درصد پردازنده‌های اپل در سال ۲۰۱۶ را به عهده بگیرد بسیار بالاست. اما اخبار جدید حاکی از آن است که ممکن است کفه دوباره به سمت TSMC بازگردد.

 

با وجود این که روابط بین اپل و سامسونگ تحت تأثیر مسائل پتنی همواره کدر و شکرآب بوده است، اما سامسونگ بخاطر مهارت و فناوری بالایی که برای ساخت چیپ در دست دارد همواره در صدر لیست انتخابی اپل جهت ساخت ریزپردازنده‌ی آی‌دیوایس‌ها قرار داشت. از سویی دیگر شرکت TSMC سهم بالایی را در زمینه‌ی ساخت چیپ A8 از آن خود کرده و به همین خاطر صنعت چیپ‌سازی سامسونگ سال ۲۰۱۴ را با مشکلات فراوانی پشت سر گذاشت. همین مسائل باعث شده بود که سامسونگ تلاش خود را در زمینه‌ی گرفتن سهم بالایی در تولید چیپ A9 دو چندان کند.

 

هر چند اوایل ماه دسامبر گزارش‌هایی را شنیدیم که مدعی بودند سامسونگ حتی ساخت چیپ‌های A9 را در حال حاضر آغاز کرده است، اما گزارش منتشرشده‌ی جدیدی در Taipei Times مدعی است که شاید سامسونگ این بار نیز از TSMC عقب بماند. در این گزارش آمده است که هر دو شرکت TSMC و سامسونگ از نظر تکنولوژی ساخت و فاکتورهای اساسی مورد تأیید اپل هستند؛ از این رو فاکتور تعیین‌کننده در انتخاب تأمین‌کننده‌ی اصلی در شرایط فعلی میزان توانایی هر یک از دو شرکت در تولید انبوه چیپ است.

 

اپل همواره زنجیره‌ی تأمین قطعات خود را به گونه‌ای مدیریت کرده که مطمئن شود همواره به میزانی که درخواست از سوی کاربران برای خرید وجود دارد می‌توان دستگاه تولید کرد. از این رو توانایی شرکت‌ها در تولید انبوه یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی است که انتخاب نهایی این شرکت را معین می‌سازد. اگر سامسونگ این بار نیز نتواند گوی سبقت را از TSMC برباید احتمال این که روزهای سخت‌تر این شرکت در سال ۲۰۱۵ از راه برسند دور از انتظار نیست.