آیپد پرو 9.7 اینچی، غول کوچک [بررسی مشخصات]

سری جدیدی از آیپد که اپل بر روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده است، آیپد پرو است. آیپد پرو جدید همانند قبلی قدرتمند است اما در ابعادی کوچکتر عرضه شده که مطمئناً طرفداران بسیاری دارد. آیپد 9.7 اینچی جدید اپل که در کنفرانس 2 فروردین ماه معرفی شد با سخت افزاری قدرتمند و با قابلیت‌های مختلف، می‌تواند سهمی نسبتا بزرگ از بازار را به خود اختصاص دهد. بدون مقدمه چینی بیشتر بهتر است که به بررسی و ویژگی‌های این غول کوچک بپردازیم.

طراحی

اپل تغییرات زیادی نسبت به آیپد پرو 12.9 اینچی در این دستگاه اعمال نکرده است. آیپد پرو 9.7 اینچی دارای بدنه‌ی آلومینیومی با قطر 6.1 م.م است که با شیبی رو به بیرون با صفحه نمایش تلاقی دارد؛ این دستگاه وزنی معادل 437 گرم را دارا می‌باشد. نکته قابل توجه وجود 4 اسپیکر در این دستگاه است که دو عدد در بالای صفحه نمایش و دو عدد پایین صفحه نمایش قرار دارد و در امتداد لبه‌های دستگاه تعبیه شده‌اند. نکته‌ی دیگر کانکتور three-pin در سمت چپ دستگاه است که برای اتصال دستگاه به کیبور هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه در رنگ رز گلد نیز به فروش می‌رسد.

آیپد پرو

صفحه نمایش

اپل صفحه نمایش آیپد پرو 9.7 اینچی را ”پیشرفته‌ترین، درخشان‌ترین با حداقل بازتاب در جهان” نامیده است. این دستگاه وسعت رنگ بیشتری را دارد و تا 25 درصد از مدل‌های قبلی آیپد اشباع رنگ بالاتری را دارا است. علاوه بر این اپل از فناوری True Tone استفاده کرده است که با استفاده از یک سنسور چهار کاناله برای نور محیط، رنگ صفحه نمایش را با شدت نور اتاق به صورت خودکار تطابق می‌دهد. روشنایی نیز تا 500 نیت افزایش می‌یابد که رقمی بالا محسوب می‌شود اما استثنائی نیست. این باعث می‌شود که از صفحه نمایش به راحتی در زیر نور شدید استفاده نمایید.

آیپد پرو 9.7 اینچی همانند آیپد ایر 2 دارای رزولوشن 2048×1536 است که در نتیجه تراکم پیکسلی 264 در هر اینچ را به ارمغان می‌آورد. این تراکم تشخیص تکی پیکسل‌ها را از فاصله معمولی عملاً غیر ممکن می‌کند. اما آیپد پرو جدید از کنتراست تصویر بهتری برخوردار است.

آیپد پرو 9.7

پردازنده و رم

بدون تردید آیپد پرو 9.7 اینچی یک تبلت بسیار قدرتمند است. اپل پس از استفاده A8X در آیپد ایر 2 به A9X در آیپد پرو 12.9 اینچی کوچ کرد. این تغییر تراشه باعث دو برابر شدن پهنای باند رم و افزایش سرعت 1.8 برابر نسبت به A8X شد. اگرچه حداکثر فرکانس پردازنده تراشه مشخص نشده است، اما احتمال دارد که اپل برای حفظ عمر باتری و کنترل دما کمی کاهش را در نظر گرفته باشد. با این وجود آیپد پرو 9.7 اینچی کمی کندتر در مبحث عملکرد پردازنده و گرافیک از برادر بزرگتر خود خواهد بود. برای گرافیک اپل از همان PowerVR Series7XT سفارشی با فرکانس پایین‌تر استفاده نموده است.

3129برخلاف آیپد پرو بزرگتر که دارای یک رم 4 گیگابایتی LPDDR4 است، آیپد پرو 9.7 اینچی دارای یک رم 2 گیگابایتی است. شاید یکی از دلایل استفاده از رم پایین‌تر، قادر نبودن اجرای دو برنامه در کنار هم به صورت تمام صفحه به خاطر محدودیت اندازه صفحه نمایش در آیپد پرو 9.7 اینچی باشد.

از لحاظ فضای ذخیره سازی و فناوری‌های ارتباطی، آیپد پرو 9.7 اینچی با ظرفیت‌های 32، 128 و 256 گیگابایتی (غیر قابل ارتقا) همراه خواهد بود و بر خلاف آیپد پرو 12.9 اینچی تمامی ظرفیت‌های دارای نسخه LTE نیز می‌باشند. تمامی تبلت‌ها دارای آنتن وای-فای 2×2 802.11ac، بلوتوث 4.2، پورت لایتینگ و کانکتور هوشمند اپل برای کیبورد (از جمله آن‌هایی که توسط تولید کنندگان شخص ثالث همانند لاجیتک ساخته می‌شوند) هستند. همچنین این تبلت‌ها دارای تاچ آی‌دی برای موارد امنیتی مرتبط می‌باشند.

آیپد پرو 9.7 اینچی دارای یک باتری لیتیوم پلیمری 27.5 وات- ساعت است که تا 10 ساعت برای مرور وب، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی عمر دارد.

4Apple-iPad-Pro---all-the-official-images-5

دوربین

در آیپد پرو 9.7 اینچی دوربین به روزرسانی شده است. آیپد پرو 12.9 اینچی دارای دوربین 8 مگاپیکسلی است که در آیپد ایر 2 استفاده شده بود. آیپد پرو 9.7 اینچی دارای یک دوربین 12 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار، فلش True Tone، دریچه دیافراگم f/2.2، لنز پنج عنصری، فیلتر هیبرید IR، سنسور backside illumination و نرم افزار لرزشگیر تصویر است. این دوربین احتمالا همان دوربین استفاده شده در آیفون 6s و آیفون SE است، حتی اگر آن هم نباشد، کیفیت تصاویر بسیار نزدیک خواهد بود. سنسور 12 مگاپیکسلی دارای قابلیت کاهش نویز می‌باشد و همچنین قادر است که ویدیوهای 4K، فیلم‌های صحنه آهسته 240fps و عکس‌های پانامورا تا 63 مگاپیکسل را ثبت کند. دوربین جلو نیز یک سنسور 5 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2، قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 720p، رتینا فلش ( استفاده از صفحه نمایش برای انداختن سلفی در محیط‌های تاریک) و HDR خودکار است.

5Apple-iPad-Pro---all-the-official-images-2

بخش پایانی

آیپد پرو 9.7 اینچی با قیمت 599 دلار برای مدل 32 گیگابایت وای-فای روانه‌ی بازار می‌شود. با توجه به قیمت 399 دلاری برای مدل پایه 16 گیگابایتی آیپد ایر 2، 200 دلار اضافه با توجه به افزایش ظرفیت، سازگاری لوازم جانبی، بهبود صفحه نمایش و صدا و سخت افزار قدرتمند قابل توجیه است. اما این تمام ماجرا نیست و شما برای استفاده کامل از قابلیت‌های دستگاه باید پول اضافه برای کیبورد هوشمند و اپل پنسل پرداخت کنید. شاید مسئله‌ای که زیاد برای کاربران خوشایند نبوده استفاده رم 2 گیگابایتی در دستگاه است. اما این دستگاه حداقل تا 4-5 سال باید آخرین نسخه iOS و در حال حاضر تمامی برنامه و بازی‌های روز را اجرا کند و برای قضاوت اینکه این مقدار رم تا چه حد کافی است، کمی زود می‌باشد.

نظر شما در رابطه با این تبلت چیست؟

Untitled