آموزش ساخت فلش Bootable برای El Capitan

اگر شما نیز از کاربران ویندوز بوده اید احتمالا با شیوه‌ی نصب این سیستم عامل بر روی کامپیوتر خود آشنا هستید ، مراحل ساخت دیسک یا فلش Bootable از جمله مهمترین نکات Install کردن این سیستم عامل است اگر چه امروز به لطف برنامه های مختلف که فقط با چند Drag & Drop ساده میتوانید آنها را بسازید اما در صورتی که آشنایی با آن را نیز نداشته باشید با مراجعه به مغازه های کامپیوتری میتوانید دیسکهای قابل بوت برای نصب ویندوز را تهیه نمایید.

در مورد سیستم عامل مک یعنی OSX نیز کلیت کار به مانند ویندوز است اما بنا به ورژنهای مختلف OS نحوه‌ی ساخت دیسک و فلش بوتیبل کمی متفاوت است.

با توجه به حذف درایوهای نوری از روی مک بوکها و iMac ها سیستم نصب سیستم عامل OSX محدود به ساخت فلش قابل بوت برای نصب شده ، چرا که انجام مراحل گوناگون بر روی آن آسان‌تر بوده است.

حالا با توجه به عرضه‌ی نسخه‌ی جدید El Capitan 10.11.2 تصمیمی گرفتیم ساخت فلش بوتیبل را به شکل ساده و مرحله به مرحله در اختیارتان قرار دهیم.

 

۱-در قدم اول شما به یک فلش سالم و با حجمی بیش از 8GB نیاز دارید ، نوع USB2 یا  USB3 آن مهم نیست ، البته اگر از نوع یو اس بی ۳ استفاده کنید مراحل نصب سریعتر انجام میشود.

 

۲-در مرحله‌ی بعدی شما نیازمند فایل کامل OSX El Capitan هستیم برای این کار ۲ راه پیش رو شماست ۱-دانلود از سایت اپل اپس به شکل مستقیم ۲- دانلود از App Store مک به صورت مستقیم (توجه داشته باشید که اگر از استور مک فایل را دانلود میکنید ، پس از اتمام دانلود خود برنامه اتوماتیک اجرا شده اما شما بایستی Setup برنامه را متوقف کنید) (نکته مهم بعدی حتما توجه کنید که فایل کامل OSX را بایستی دانلود کنید که حجمی حدود ۶ گیگ دارد و نه فایلهای اپدیت آن که مابین ۱ تا ۲ گیگ حجم دارند)

 

۳-هنگامی که فایل کامل El Capitan را دانلود کردید آن را به صفحه‌ی یا فولدر Application مکتان منتقل کنید و از طرف دیگر فلش مموری که در ابتدا شرح دادیم را متصل کنید.

بعد از نمایش ایکون فلش مموریتان بر روی صفحه‌ی دسکتاپ ، نام فلش مموری را به ElCapInstaller تغییر دهید (دقیقا به همین شکل) برای تغییر نام نیز بر روی ایکون فلش راست کلیک کنید و سپس از منوی باز شده گزینه‌ی Rename را برگزیده و نامی که اشاره کردیم را جایگزین کنید ، در عین حال توجه داشته باشید که محتویات فلش شما در طی فرایند بوتیبل شدن کاملا پاک شده ، پس از محتویات آن در صورت لزوم Backup تهیه کنید.

rename-target-drive-to-elcapinstaller

 

۴-بعد از تغییر نام ، برنامه Terminal را از داخل منو اپلیکیشنهایتان و از داخل فولدر Utility اجرا کنید.

Screen Shot 2015-12-09 at 20.48.50 Screen Shot 2015-12-09 at 20.48.55

 

۵-پس از اجرا دستور زیر رابدون کم و کاستی درداخل ترمینال بوسیله Copy  و Paste وارد کنید:

 

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/ElCapInstaller --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app --nointeraction

 

بعد از انتقال این دستور به برنامه Terminal دکمه‌ی Enter را زده و منتظر بمانید ، اگر دستور را درست نوشته یا منتقل کرده باشید در صفحه‌ی Terminal از شما درخواست پسوردی که به طور پیشفرض برای مکتان انتخاب کردید خواسته میشود (همان رمزی که در هنگام نصب برنامه ها از شما خواسته میشود و در ابتدا Setup کردن دستگاهتان آن را انتخاب کردید) را وارد نمایید ، دقت کنید که در هنگام تایپ پسورد هیچکدام از حروف و علائم بر روی صفحه‌ی نمایش نشان داده نمیشوند بنابراین دقت لازم در وارد کردن پسورد را داشته باشید.

پس از اتمام تایپ مجدد دکمه Enter را فشار دهید.

 

el-capitan-bootable-install-drive-command-terminal

 

خواهید دید که نوشته هایی مانند شکل زیر برای شما به نمایش در خواهد آمد.

“Erasing Disk: 0%… 10%… 20%… 30%…100%…
Copying installer files to disk…
Copy complete.
Making disk bootable…
Copying boot files…
Copy complete.
Done.”

دقت کنید تا زمانی که پیغام Copy Complete و Done بر روی صفحه‌ی برنامه Terminal به نمایش در نیامده از کشیدن فلش و یا بستن ترمینال جدا خودداری کنید چرا که موجب خرابی در فایلهای در حال کپی یا در خود ساختار فلش دیسک میشود.

 

پس از دیدن پیامهای  Copy Complete و Done ، کار تمام است تبریک میگوییم شما هم اکنون یک فلش دیسک قابل بوت El Capitan دارید و میتوانید اگر روزی سیستم عاملتان دچار مشکل شد از این دیسک برای نصب مجدد یا اصطلاحا Clean Install مک خود استفاده نمایید.