[توضیحات تکمیلی اضافه شد] آموزش اختصاصی اپل اپس: افزایش خیره‌کننده‌ی سرعت دانلود بر روی مک

شاید در نگاه اول که تیتر را می‌خوانید خیال کنید با یک مطلب دیگر از دسته مطالب زردی که چه در سایت‌های خارجی و چه در سایت‌های ایرانی برای جذب مخاطب نوشته می‌شوند طرف هستید. اما چنین اتفاقی تا به امروز در اپل اپس رخ نداده و این پست نیز از این قاعده مستثنی نیست. لغت خیره‌کننده در تیتر دقیق‌ترین لغتی است که در وصف این آموزش می‌توان به کار برد.

به احتمال بسیار زیاد تاکنون بارها دنبال دانلود منیجری که بتواند فایل‌ها را با حداکثر پهنای باندی که در اختیار دارید بر روی مکتان دانلود کند گشته‌اید. یکی از چیزهایی که کاربران ویندوز همواره به وجود آن می‌بالند دانلود منیجر IDM است. این دانلود منیجر با روش‌های خاصی که به کار می‌برد سرعت دانلود را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. این ویژگی IDM باعث شده است که نه تنها به مایه‌ی فخر کاربران ویندوز، که حتی به مایه‌ی حسرت کاربران مک نیز بدل شود. اما آموزش این پست می‌تواند حسن ختامی بر این جریان باشد. این احتمال که از این کاربران ویندوزی مجهز به IDM حسرت کاربران مک را بخورند کم نیست.

اما قضیه‌ای که اینطور به آن آب و تاب می‌دهیم از چه قرار است؟ چند وقت پیش که با یکی از دوستان در مورد دانلود منیجر مناسب برای مک صحبت می‌کردیم استفاده از اپلیکیشن Progressive Downloader به من پیشنهاد شد. در اولین فرصت این اپلیکیشن را دانلود کرده و کاربری آن را بررسی کردم. امکاناتی که این دانلود منیجر ارائه می‌داد جالب بود و به همین خاطر پس از مدتی کوتاه تبدیل به تنها دانلود منیجری شد که بر روی سیستم عامل نگه داشتم. اما سرعت دانلود با این اپلیکیشن نیز تعریف چندانی نداشت و نزدیک به همان چیزی بود که در دانلود منیجرهای دیگر مک دیده بودم. عددی که به هیچ عنوان به گرد پای IDM نمی‌رسید.

تا این که شب گذشته به طور کاملاً اتفاقی به یکی از قابلیت‌های این دانلود منیجر که در هیچ مرجعی چندان به آن پرداخته نشده است برخوردم. می‌دانید که دانلود منیجرها با تکه‌تکه کردن مجازی فایل‌ها، دانلود مجزای تکه‌ها و در نهایت به هم چسباندنشان موجب افزایش سرعت دانلود می‌شوند. Progressive Downloader نیز این قابلیت را داراست، اما نکته‌ی کلیدی و جالب قضیه اینجاست که می‌توانید این تکه‌ها را به طور دستی زیاد کنید.

فکر می‌کنید این کار چقدر تأثیر داشته باشد؟ به نظرتان به حدی می‌رسد که بتوان از کشیدن حسرت IDM دست برداشت؟

برای توصیف نتایج به دست آمده از این دستکاری باید از همان لغت خیره‌کننده استفاده کرد. پس از زیادتر کردن تکه‌ها نتایجی که به دست آورده‌ام به شرح زیرند:

۱- در ساعات رایگان شبانه که پهنای باند به نسبت ساعات عادی افت می‌کند و با اینترنتی که من دارم نهایتاً با IDM می‌توان به سرعت ۲۰۰ کیلوبایت بر ثانیه رسید، با استفاده از Progressive Downloader توانستم به سرعت پایدار یک مگابایت بر ثانیه برسم. بله، یک مگابایت بر ثانیه، آن هم در ساعات رایگان شبانه.

download

۲- از وبسایتی که به دلیل نداشتن اکانت پولی اجازه‌ی دانلود فایل‌ها با سرعت بالاتر از ۳۰ کیلوبایت بر ثانیه را نمی‌داد با استفاده از Progressive Downloader سرعت دانلود را تا ۲۸۰ کیلوبایت بر ثانیه رساندم. هضم‌کردن این موضوع که استفاده از یک دانلود منیجر (هر چند با دستکاری) چه تأثیری بر روی محدودیتی که خود وبسایت بر روی من اعمال کرده می‌گذارد برای من نیز سخت است. اما به هر حال نتیجه‌ای است که می‌بینیم.

۳- دسترسی به اینترنت دانشگاه ما تنها در صورتی امکان‌پذیر است که وی‌پی‌ان مخصوصی را با استفاده از اطلاعات دانشجویی خود ساخته و فعال کنید. این وی‌پی‌ان اگر چه اینترنت را فعال می‌کند، اما حداکثر به شما امکان استفاده از سرعت ۳۰ کیلوبایت بر ثانیه را می‌دهد. اما به کمک Progressive Downloader با اینترنت دانشگاه توانستم سرعت دانلود را تا ۱۹۰ کیلوبایت بر ثانیه برسانم.

با توضیحات فوق طبیعی است که علاقه‌مند به خواندن نحوه‌ی انجام این کار شده باشید. پس بالاخره به سراغ آموزش می‌رویم:

۱- دانلود منیجر Progressive Downloader را که اپلیکیشنی کاملاً رایگان است از طریق این لینک دانلود کنید.

۲- اپلیکیشن را باز کرده و از قسمت منو بار (نوار بالای سیستم عامل OS X) بر روی نام Progressive Downloader کلیک کنید.

۳- در منویی که باز می‌شود بر روی Preferences کلیک کنید.

۴- عبارت Maximum thread count را یافته و عدد داخل کادر روبرویی آن را به ۱۰۰ تغییر دهید.

preferences

کار تمام است. به پنجره‌ی اصلی اپلیکیشن برگردید و بر روی علامت + کلیک کنید. لینک دانلود را وارد کرده و  پس از زدن Save به تماشای معجزه‌ی Progressive Downloader بنشینید.

نتیجه‌ی استفاده از این روش را در کامنت‌های این پست برای ما و سایر کاربران بنویسید.

آپدیت: با خواندن کامنت‌ها می‌توان فهمید که تعدادی زیادی از کاربران از این روش نتیجه گرفته‌اند و تعدادی دیگر نه. این که چنین روشی جواب ندهد چندین دلیل می‌تواند داشته باشد. دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها ظرفیت خطی که سرویس‌دهنده‌ی اینترنتی شما بر روی آن اینترنتتان را فعال کرده، و نیز پاسخ‌دادن سروری که قصد دانلود فایل از آن را دارید به این میزان درخواست است. ولی حتی اگر با روشی که شرح داده‌ایم نتوانستید به سرعت‌های بسیار بالا دست پیدا کنید، حداقل می‌توانید مطمئن باشید که با استفاده از Progressive Downloader از حداکثر سرعتی که در هنگام دانلود می‌توانید بهره ببرید استفاده می‌کنید.

Progressive Downloader به خودی خود قابلیت دریافت ۱۰۰ تکه به طور همزمان را داراست که این مسئله موجب افزایش بسیار زیاد سرعت دانلود می‌شود. کاربران ویندوز نیز می‌توانند از آخرین نسخه‌ی نرم‌افزار IDM استفاده کنند که به جای ۱۶ تکه، قابلیت دریافت ۳۲ تکه به طور همزمان را فراهم می‌کند.