پافشاری هند جواب داد؛ آمادگی اپل برای مذاکره با دولت جهت احداث کارخانه

طبق قوانین فعلی هند، باید حداقل 30 درصد از محصولات یک خرده فروشی کمپانی‌های تکنولوژی خارجی، از منابع محلی باشد. دولت هند در هفته گذشته اعلام کرد که قصد ندارد هیچ استثنائی برای تیتان فناوری، اپل، قائل شود. این قانون برای اپل و تمامی کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی لازم الاجرا است.

اپل در اواخر سال میلادی گذشته از دولت هند خواست که تخفیفات مالیاتی را برای این کمپانی در نظر بگیرد تا اپل در هند کارخانه تاسیس کند. اما دولت هند تمایلی به دادن امتیاز بیشتر نداشت و اپل تفاوتی با 42 تولید کننده دیگر ندارد.

طبق گزارشی که اخیراً منتشر شده، غول آمریکایی تکنولوژي با دولت هند در 6 بهمن ماه سال جاری وارد مذاکره خواهد شد تا کارخانه‌ای را در این کشور احداث نماید. با توجه به شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد که اپل به دنبال گرفتن امتیازات عمده دیگر باشد.

با احداث کارخانه در هند، اپل قادر خواهد بود که خرده فروشی‌های خود را مستقیما در این کشور دایر کند و سهم محدود خود را در این بازار مستعد افزایش دهد.

تیم کوک چندی پیش نیز سفری به هند داشت و با نخست وزیر این کشور دیدار کرد. تیم کوک بیشتر به بحث در مورد فروش آیفون‌های بازسازی شده علاقه داشت اما پیشنهاد او با استقبال مواجه نشد.

به هر حال سیاستی که هند در پیش گرفته است برای پیشرفت آنان و کم کردن نرخ بیکاری در کشورشان بسیار مفید خواهد بود. سیاست‌های این چنینی است که بر بهبود زندگی مردم تاثیر می‌گذارد و دادن وعده و شعار کاری را از پیش نمی‌برد. و مهم‌تر از همه اینکه چقدر خوب است در هند کمپانی به ثروتمندی اپل نیز نمی‌تواند حرفای خود را به کرسی بنشاند و تنها قانون است که در این رابطه حرف می‌زند.

یعنی واقعا یک فرد بانفوذ در هند نیست مقداری پول از اپل بگیرد و کارشان را راه بیندازد؟ گناه دارن خب. بعد بگید رشوه و رانت بد هستش 😐

منبع: business-standard